Hoe werkt de bewegwijzering op taxibanen?

Langs de taxibanen op een vliegveld staan borden, vaak met pijlen. Daarop staan aanduidingen als A6, of B5-B12, of W18.

Wat betekenen de aanduidingen op die borden?

Zijn de aanduidingen internationaal vastgelegd? Ik bedoel, stel dat ik zou kunnen vliegen, de piloot wordt onwel, en ik neem zijn taak over. Ik zet het vliegtuig aan de grond op een vliegveld waar ik nog nooit eerder ben geweest. De verkeersleiding vertelt mij dat ik naar gate C8 moet taxiën. Zou ik, vanaf de landingsbaan waar ik zojuist ben geland, die gate kunnen vinden door alleen naar de bebording langs de taxibanen te kijken, of heb ik een plattegrond van dat betreffende vliegveld nodig (c.q. moet ik de situatie op dat vliegveld uit mijn hoofd kennen)?

9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Veel van die aanduidingen hebben betrekking op afslagen naar taxibanen (‘zijwegen’) in de onmiddellijke nabijheid. Om echt naar een bepaald deel van een luchthaven als Schiphol te komen heb je gedegen kennis van de layout nodig, of een plattegrond in combinatie met behoorlijk zicht. In de praktijk zou een type-gekwalificeerde vlieger dan beter om een ‘Follow-me’ auto kunnen verzoeken die voor hem uit gaat rijden. (En als je het type vliegtuig niet kent, is na de landing stoppen en bevoegde assistentie vragen een verstandig alternatief, want een foutje tijdens het netjes bij een gate parkeren kan dan alsnog schade veroorzaken. Om over liability maar niet te beginnen.)

Om echt met de aanduidingen op die borden te werken, moet je de globale omgeving dus in je hoofd hebben, of op een kaartje.
Er staan bijvoorbeeld geen borden “Centrum” of “P-ring”, dus je moet toch weten langs welke taxibanen je bij C8 in de buurt kunt komen. Pas op het laatst staan er echt aanwijzingen naar groepen van gates.
Op Schiphol is er (na gebleken behoefte) een bepaalde logica gebracht in het systeem van taxibaanbenamingen. De basis daarvan wordt gevormd door een grotendeels tweebaans (gescheiden rijbanen) taxiroute rond het centrale deel van de luchthaven. Taxiway A is het samenstel van taxibanen die de binnenring rechtsom vormen, en B is de buitenring linksom.

Er zijn hier en daar ook wel borden die echt een route aanduiden, maar in mijn optiek veelal niet voldoende om zelf zonder plattegrond de weg mee te vinden. Het lastige is echter dat een vlieger niet altijd beseft in hoeverre hij van bebording gebruik maakt op vliegvelden waar hij toch al de weg weet.

Op London Heathrow bestaat een systeem dat met groene lampjes in de middenstreep steeds een aangewezen en vrijgehouden stuk van de route voor dat betreffende vliegtuig markeert. Daar kan de verkeersleider dus zeggen: “follow the greens to C8”. Zeker bij mist een interessante gedachte. Het lijkt een oplossing die elders al gauw meer na- dan voordelen zou bieden.
Bordensteker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Je tweede link werkt niet. Ik kan ook niet vinden hoe ik de link zou moeten veranderen om bij iets werkends uit te komen. Misschien, als je de tweede link alsnog kunt vinden, kun je die per PB aan mij sturen? Ik kan de vraag niet langer open laten staan (sorry dat ik dit nu pas meld). Over drie minuten zal de vraag namelijk door het systeem worden gesloten.