Waarom mocht de luchthaven in Rusland het presidentieel vliegtuig van Polen niet weigeren?

Dat las ik gister in een nieuws bericht. Dat de luchthaven het presidentieel vliegtuig niet mocht weigeren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

De luchtverkeersleiders hebben afgeraden om te landen met dit specifieke toestel in de zeer mistige omstandigheden, en, net zoals andere toestellen, uit te wijken naar Minsk, met meer zicht.
De piloot neemt de uiteindelijke beslissing : landen of uitwijken, en zal bijna altijd de raad van de luchtverkeersleiders opvolgen.

Nu heeft hij bij aanvlieg- en landingspoging 4 (!!!!) de afstand tot de landingsbaan(die hij dus helemaal niet kon zien!!!) verkeerd ingeschat. Héél ongebruikelijk - 4 x aanvliegen : dan zijn ze allang weg, om alsnog uit te wijken), en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden, dat de ietwat als eigenwijs, koppig, en eigen-zin-doordrammende, Poolse president de piloot super onder dwang heeft gezet, omdat het vliegtuig tóch al te laat was voor de herdenkingsdienst.
Ik ben héél erg nieuwsgierig, wat er uit de FDR's tevoorschijn komt, vooral de cockpit voice recorder......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 -- Ben ik ook heel nieuwsgierig over! Ben benieuwd of we het ook te horen krijgen. Dit omdat het misschien te beschamend word voor de wijlen president Kaczynski.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat, maar ook dat de russische president de leiding van het onderzoek op zich heeft genomen - kan de waarheidsweergave natuurlijk .....ummmm....beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bevorderlijk het i.i.g. niet neen. Moeten ze eigenlijk geen Poolse en internationale onderzoekers toelaten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook Poolse onderzoekers bij....maar een Poolse president op russisch grondgebied is natuurlijk niet geheel onpartijdig...Omdat het ook nog om een Toupulev gaat, zullen de internationale onderzoekers welliswaar staan te popelen, maar ze zullen, neem ik aan, in dit geval moeten wachten op een uitnodiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het inderdaad een gevalletje van "wie is hier nou de baas was". Een dure in dit geval.
een Tupolev 154 uit 1968, was op weg naar Smolensk, een stad in het Westen van Rusland. Het ongeval werd mogelijk veroorzaakt door de piloot. Die kreeg namelijk het advies om te landen in de Wit-Russische hoofdstad Minsk, maar besloot door te vliegen naar Smolensk.

Daar hing echter een dichte mist waardoor het toestel tegen enkele bomen aanvloog. Het vliegtuig stortte neer en brak in verschillende stukken. Er was eerst sprake van 87 tot 132 doden, maar volgens het Russische ministerie is er sprake van 96 passagiers.

De Poolse krant Wiadomosci heeft ondertussen een passagierslijst bekendgemaakt. Naast de Poolse president en zijn echtgenote zaten ook de stafchef van het leger, de vice-minister van Buitenlandse Zaken Andrzej Kremer, de 65-jarige voorzitter van het Pools Olympisch Comité Piotr Nurowski, geestelijken en bekende politici op het vliegtuig.

Kaczynski was op weg naar Smolensk om de 70ste verjaardag van het bloedbad van Katyn te herdenken. Duizenden Polen werden toen vermoord door Sovjettroepen.

De Russische president Dmitri Medvedev en de Russische premier Vladimir Poetin, die de plaats van de ramp bezocht, hebben ondertussen verklaard dat ze een grondig onderzoek naar de crash eisen.