Waarom is er niets bedacht op het probleem dat er vogels in vliegtuigmotoren(kunnen) vliegen?

het gebeurt namelijk redelijk vaak en die motoren kosten ook geen tientje...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Dat is wel ebdacht.
Dat is een speciale dienst op luchthavens die de hele dag vogels wegjagen met knallen en vuurpijlen.

Als het technsich mogelijk was iets voor de motor te zetten dat had metdat gedaan

Een motor wordt voordat hij wordt goedgekeurd met tests. Men laat dan een diepvrieskip door de motor gaan. De motor mag dan niet kapot gaan.

Maar ikw erk op Schiphol en regelmatig komen er vliegtuigen binnen met een gehaktvogel in een motor.
Dat is een bende, maar niet desatreus.

Maar zo kan bij een auto een vogel de ene keer alleen vlekken geven en de andere keers chade.

Toegevoegd na 8 minuten:
waarmee ik wil aangeven dat je nooit 100% zeker bent dat er GEEN schade zal ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar is al veel over gedacht. Eén vogeltje kan er wel doorheen. Er blijft niets van het vogeltje over, maar de motor zal er nauwelijks van hikken. Een probleem wordt het pas als er meerdere vogels tegelijk in vliegen. Stel, dat je de inlaat met gaas afschermt, dan blijft ook dat ene vogeltje er in hangen, en misschien nog een, en nog een en dan vestopt de inlaat, waardoor de motor toch nog uitvalt. Dus, je kunt ze beter één voor één door de motor laten opvreten, dan ze tegen houden.
Elk voordeel heb z'n nadeel, en die moet je tegen elkaar afwegen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaas zou sowieso toch niet kunnen? er zit enorm veel zuigkracht achter dat de vogel in blokjes er nog vel in gaat volgens mij. maar ik denk dat je wel gelijk hebt sommige dingen zijn gewoon niet op te lossen :P
De motoren zijn in de regel voorzien van speciaal geharde metaallegeringen. Doorgaans levert een of 'n paar vogels geen schade op. Dit door de hoge snelheid van de turbinebladen en de aanzuigsnelheid. Gaas of een soort net is geen optie: stel dat bijv. een meeuw tegen het gaas klapt en erop blijft "plakken" dan onstaat er een verstoorde aanzuiging en wordt de stuwkracht daardoor instabiel. Motor kan door onvolledige verbranding uitvallen. Ook kan daardoor ongunstige vibraties doen ontstaan, wat afbreken van de motor tot gevolg kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de lucht is het zeer moeillijk een zwerm vogels te ontwijken omdat bijna iedereen op automatische piloot vliegt en een enkel vogel de motoren niet schaadt.Op de luchthavens wordt permanent gewerkt met twee methodes :valken voor ander vogels en het uitzenden van speciale ultratonen vanop mobiel platforms. Arbeidsintensief maar werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou je een bol fijnmazig maas moeten gebruiken. Bloed en vocht zal dan nog de motor invliegen, maar de botjes niet. Door een stevig genoeg fijn maas zal er echter minder lucht opgezogen kunnen worden, waardoor de motoren minder vermogen zullen hebben. De brandstofkosten, waarschijnlijk de grootste onkostenpost, zullen dan stijgen en/of motoren zullen nog groter uitgevoerd moeten worden.
Het is gewoon goedkoper om zo nu en dan de motor te vervangen/repareren. Zo vaak lees je ook niet dat er een motor door stuk gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat een vogel een jet-engine kan beschadigen. Kijk maar naar het FILMPJE, het is een enorme gehaktmolen.
Maar in de praktijk kunnen Jets slechts een beest van 2 kilo aan. De motoren zijn zo ontworpen, dat ze tenminste veilig afslaan daarna. Als dat met twee motoren gebeurt ben je de pineut. Maar 85 procent van de aanvaringen met vogels gebeurt zonder verder schade aan het vliegtuig. Het TNO in Nederland heeft een speciale vogelradar ontwikkeld, die beesten vermijden en wegjagen is de enige strategie.
AWM