Wat is de formule of de manier waarop piloten de benodigde baanengte berekenen?

Weet jij het antwoord?

/2500

De piloot van een verkeersvliegtuig moet met de door de door de fabrikant bewerkte en door de certificerende autoriteit goedgekeurde vliegtestresultaten werken, in de vorm van grafieken, of tabellen, en tegenwoordig vooral computerprogramma’s. Bij een luchtvaartmaatschappij wordt de berekening in grote lijnen voorbereid door een afdeling operations, zodat die ook tot een maximale belading en een juiste berekening van de benodigde brandstofhoeveelheid kunnen komen (een verkeersvliegtuig wordt niet bij elke tankbeurt volgetankt; voor elke pakweg 85 kilo onnodig meegenomen brandstof had je in veel gevallen ook een passagier en zijn bagage mee kunnen nemen). De gezagvoerder zal in het kader van de weersomstandigheden op de vertrek- en aankomstluchthaven, en ook kijkend naar de omstandigheden onderweg en op de uitwijkluchthavens, zijn goedkeuring aan de voorgestelde belading en brandstofhoeveelheid moeten geven, of daar wijzigingen op aangeven. In sommige gevallen moet de bemanning meer van dit werk zelf doen, met behulp van grafieken en tabellen, en tegenwoordig vooral computerprogramma’s. Deels van de fabrikant, en voor wat betreft de vliegveldgegevens deels ook van de nationale overheden, al dan niet bewerkt door een bedrijf dat daar het rekenwerk al gedeeltelijk voor voorbereid heeft. Vaak levert die firma aan de luchtvaartmaatschappij ook het berekenen van het vliegplan dat de uitwerking bevat van de navigatie ná de start tot en met de landing of eventuele uitwijk, maar er zijn ook juist luchtvaartmaatschappijen die die specialistische dienst aan andere luchtvaartmaatschappijen leveren. In het kader van deze vraag heb ik ook het een en ander beschreven over de basis voor die berekeningen, maar dat valt eigenlijk niet direct onder het dagelijkse werk van de piloot van uw vliegtuig, waar de vraag op doelt. Daarom voeg ik dat in reacties toe.

Normaal zit de 'performance take-off data' in de FMS voor elke landingsbaan. Maarja dat geldt alleen maar voor grote commerciële vliegtuigen, de piloten berekenen dus zelf niks. Maar in het uitzonderlijke geval dat beide FMS'en uitvallen (onlangs bij Quantas gebeurd in een A380) of dat je vliegt in een cessna o.i.d. kun je terugvallen op een tabel in je B.O.M en die ziet er als volgt uit op het plaatje(dit voorbeeld is dus ook de performance data van een cessna):

simpel gezegd: bij elk vliegtuig zit een ''gebruiksaanwijzing''. en in elk z'n gebruiksaanwijzing staan o.a. resultaten van testen van de fabrikant van het vliegtuig zelf. en dus ook de benodigde meters start en landingsbaan voor dat vliegtuig. Toegevoegd na 5 minuten: dan heb je ooknog verschil in de hoogte waar de baan ligt, in Europa zijn de meeste banen van internationale vliegvelden +/- 3KM lang. maar in bijvoorbeeld China, de Luchthaven Chamdo Bangda. die ligt op 4KM hoogte. dan heb je een baanlengte van 5,5KM nodig om omhoog te komen. namelijk Door de lage luchtdichtheid op deze hoogte hebben vliegtuigen een langere startbaan nodig om voldoende snelheid op te bouwen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100