Kan een vliegtuig sneller vliegen dan 1000 KM/H?

Afgelopen jaar ben ik tijdens een terugreis van Mexico met een Boeing 747 terug gevlogen vanuit Mexico. In dit vliegtuig zat een scherm waarin de o.a. de snelheid werd aangegeven. Tot mijn verbazing gaf de snelheid een waarde aan van meer dan 1000 KM/H. Naar mijn weten is dit niet mogelijk bij een commercieel vliegtuig. Wat klopt hier niet? Heeft dit te maken met groundspeed en de beïnvloeding van de wind, of is dit een wanhopige poging van de piloot om eenvoudigweg snel thuis te willen zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Het is tegenwoordig zeker mogelijk dat een passagiersvliegtuig een snelheid kan bereiken van boven de 1000 km/u. Of jouw Boeing 747 dit ook kon weet ik niet zeker, dat hangt natuurlijk ook af van wat voor type Boeing 747 het is.
De site: HLN geeft aan dat de Boeing 747-8 een snelheid kan bereiken van 1046 km/u. Alleen geeft wikipedia wel aan dat die snelheid "slechts" op 912 km/u ligt.

Het grote verschil tussen de twee snelheden komt waarschijnlijk doordat de snelheden van vliegtuigen worden weergeven met mach. Het machgetal is een dimensieloze grootheid van relatieve snelheid. Om het kort te houden; het machgetal is afhankelijk van de temperatuur. Omdat de temperatuur verschilt per hoogte, verschilt dus ook de snelheid van het vliegtuig. Dus is het vanuit een machgetal niet heel makkelijk de exacte snelheid van een vliegtuig te bepalen. Dat komt er op neer dat beide bronnen wel eens gelijk zouden kunnen hebben. Wat betekent dat een Boeing 747-8 wel degelijk een snelheid van boven de 1000 km/u kan halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik heb toevallig een zelfde soort vlucht gemaakt (Boeing 777) en ook die ging over de 1000 km/u.
Wat opviel is dat hij de heenweg trager was dan de terugweg. Logisch ook, want op de terugweg heeft een vliegtuig de wind mee. Een aangezien we hier over de straalstroom spreken scheelt dat een slok op een borrel. Maar het verschil lijkt er wel op te duiden dat we dus over grondsnelheid spreken, en niet over de snelheid t.o.v. de omringende lucht. Maar dat is slechts een redenatie. Ik heb geen bronnen. Of je beweringen over snelheden in mach werkelijk een rol spelen waag ik te betwijfelen, maar omdat je met bronnen ondersteund naar de maximum snelheden wijst vind ik de min die er nu staat te ver gaan. Daarom een plus ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik roep maar wat ! Als je met de draai Vd aarde mee vliegt ga je te opzichte Vd grond langzamer dan omgekeerd ! Dat met de wind mee wind geeft ook een veel hogere grond snelheid . Net als met een boot hebje 6 knopen stroom neem dan is je je snelheid van de grond gerekend altijd + 6 maar ten opzichte van het water om je heen ga je precies de boot snelheid .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de plus. Inderdaad ik heb hier maar over variabele, en ben ik vergeten dat er meerdere dingen meespelen voor de snelheid van een vliegtuig.
Ik geef ook voornamelijk antwoord op het deel of het mogelijk is dat een commercieel vliegtuig over de 1000km/u gaat, aan de hand van bronnen. En dat ondanks Wikipedia zegt van niet dat dit wel het geval kan zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Kapperkort
De draaing van de aarde heeft geen invloed. Net zo min als wanneer jij een sprongetje maakt. De aarde draait dan ook niet plots met grote snelheid onder je door. (1674 km/uur bij de evenaar, 1000 km/uur in Nederland)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@zewiezewoze Wel een beetje, de richting van de straalstroom van eerst naar Oost komt uiteindelijk die de draaiing van de aarde (via temperatuur naar drukverschil en uiteindelijk nog wat coriolis kracht er bij) maar ik weet dat ik nu muggen zift.

Andere antwoorden (1)

De snelheid van het vliegtuig zoals die aan passagiers getoond wordt, is de grondsnelheid. Als je een flinke wind mee hebt, kan de grondsnelheid aardig afwijken ten opzichte van de luchtsnelheid. Het vliegtuig zal dan langzamer vooruit vliegen dan de passagiers te zien krijgen op de beeldschermen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://c1.staticflickr.com/9/8403/8669224880_1cc054a55e_z.jpg
Kleine aanvulling. Op de schermen staat inderdaad bijna altijd de Ground Speed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het vliegtuig gaat net zo snel vooruit als op de schermen te zien is. Alleen is de netto snelheid van het toestel niet zo hoog (optelsom wind + vliegtuig). Vergelijk het maar met als je op een lopende band (zoals op Schiphol) stapt, ondanks dat je net zo snel blijft lopen als daarvoor ga je toch sneller vooruit omdat de band ook een snelheid heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helmaal wat je zegt Maarten. Dit heeft te maken met de hoek waarop de wind het vliegtuig raakt. Soms wil het zijn dat de ground speed hoger licht dan de True Airspeed en soms licht die veel lager.
Je kan het uitrekenen doormiddel van de Slide Computer wat wij gebruiken op school tijdens de navigatie lessen ;) Van mij krijg je een +1