Om een ruw idee te geven: in 2000 waren er 6170 grote verkeersvliegtuigen (transport category airplanes) ingeschreven in het register van niet-militaire vliegtuigen in de Verenigde Staten van Amerika.
Daarvan was 33% (2036 vliegtuigen) toen ouder dan 19 jaar.
http://projects.battelle.org/mmpds/FAA%20Presentation,%20C.%20Smith.pdf (pagina 4, zie afbeelding)

Dat was in 2000. Mijn vermoeden is dat de tendens sindsdien eerst is geweest dat men vliegtuigen steeds langer is blijven gebruiken, maar dat een teruggang in de vraag naar luchtvervoer als gevolg van de economische crisis het buiten dienst stellen van oudere vliegtuigen weer versneld kan hebben. En ik heb geen recentere getallen.

Het genoemde aantal heeft voorts slechts betrekking op de Verenigde Staten. Wereldwijd mag je daar gerust méér dan het dubbele voor nemen, en deze vermenigvuldigingsfactor ontleen ik aan een inleiding op een artikel uit 2010 over het van kracht worden van nieuwe Amerikaanse (maar meestal ook elders gevolgde) regels voor het bewaken van de constructieve veiligheid van oudere vliegtuigen in Boeing Aero Magazine, 2nd Quarter, 2010:
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_02_10/3/

Ik schat dat het wereldwijd gemakkelijk vijf à zesduizend vliegtuigen kunnen zijn.

En dan zijn de zeer talrijke kleinere vliegtuigen nog niet meegeteld. Daar heb ik geen aantal van, maar in elk geval zijn die in de V.S. met een gemiddelde ouderdom van 40 jaar veel ouder dan 20! Dit lijkt moeilijk te geloven, maar door Amerikaanse aansprakelijkheidskwesties was er jarenlang geen droog brood te verdienen aan het bouwen van kleine eenmotorige vliegtuigen. Daardoor zijn er daar jarenlang helemaal geen kleine (sport)vliegtuigen gebouwd, en dit heeft de gemiddelde leeftijd enorm verhoogd, en niet alleen in de V.S. trouwens.

“And, given that 40 is now the average age for more than two-thirds of aircraft in the GA fleet, staying ahead of this aging curve has never been more important.”
http://www.faa.gov/news/safety_briefing/2011/media/SepOct2011.pdf

Het getal wordt nog aanmerkelijk groter als militaire vliegtuigen meegeteld worden. Zowel voor gevechtsvliegtuigen als voor militaire transportvliegtuigen geldt dat een groot deel daarvan ouder is dan twintig jaar.
Plaatje bij antwoord
Bordensteker