Kunnen ook propeller-vliegtuigen de geluidsbarrière voorbij? Of kunnen alleen turbine-engine vliegtuigen dat?

Is er ooit een propellervliegtuig geweest dat meer snelheid dan Mach 1 - of te wel snelheid van het geluid - heeft gehaald?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het probleem bij normale propellers is dat als je de geluidssnelheid nadert sommige delen van de propeller al de geluidssnelheid overtreden.Dan krijg je bellen met supersonische lucht die supersonische schokgolven veroorzaken. Daardoor wordt niet alleen je propeller inefficiënt maar hij kan ook uit elkaar klappen.
Er is wel veel onderzoek naar gedaan.
Zoals de propeller aangedreven XF-84H.
Maar dat was niet zo'n succes.
De XF-88 kan wel sneller dan het geluid maar die heeft twee gasturbines die de meeste stuwkracht leveren.
Als er in het ontwerp rekening mee is gehouden kan het dus.
Normale propeller vliegtuigen zijn niet ontworpen om door de geluidsbarrière te gaan en zullen er dus niet doorheen komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antwoord waar ik naar zocht. Bedankt! :)

Andere antwoorden (2)

Nee het heeft te maken met de vorm van het vliegtuig die suppersonische snelheden toelaat. Door de snelheid word er altijd maar meer en meer lucht voor het vliegtuig samengedrukt. Alleen een suppsdonische vliegtuig heeft de vorm om door meer snelheid door deze luchtmassa te breken , wat op dat moment de knal geeft een gewoon vliegtuig is veel te log

Toegevoegd na 56 seconden:
Moet suppersonisch
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het goed begrijp is je antwoord dus eigenlijk; 'Ja, als het vliegtuig een goede vorm heeft.' Of begrijp ik je verkeerd? Als het zo is, weet je dan een specifiek propeller vliegtuig ter bevestiging dat meer dan Mach 1 haalt?
nee prop vliegtuigen kunnen de stress niet aan daar zijn ze niet voor gebouwd
hun vorm is er gewoon niet geschikt voor als ze het proberen valt het gewoon uit elkaar.