Wat gebeurt er met een vluchtnummer als het vliegtuig crasht?

Ik zat gisteren weer eens te kijken naar Air Crash Investigations en opeens vroeg ik me af wat er met een vluchtnummer gebeurt nadat een vliegtuig verongelukt.

Elke week wordt er volgens hetzelfde schema gevlogen, met elke week weer dezelfde vluchtnummers.
Stel een vliegtuig met vluchtnummer XX-549 van Timboektoe naar Verweggistan stort neer, wordt dat vluchtnummer dan uit het schema gehaald, gewijzigd in een ander nummer en nooit meer gebruikt, of gaat een week later gewoon vlucht XX-549 weer van Timboektoe naar Verweggistan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt het dan niet EX-549?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is een intersante vraag+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Mlodewijk, het wordt niet EX, dat kan ook niet, want de eerste 2 letters is de code van de luchtvaartmaatschappij. En die verandert niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat snap ik Gootje, hoewel het wel in zekere zin logisch zou kunnen zijn om daar EX van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gootje, geen gevoel voor Humor? Ik vond het een briljante opmerking mlodewijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu snap ik het pas, nu je het hebt over gevoel voor humor. Hahaha. Ik las het niet als "woord", maar als 2 losse letters, zoals we dat op Schiphol gewend waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Solly, was inderdaad een grapje Gootje.

Het beste antwoord

Dat kan een maatschappij zelf bepalen.
En als men hem weg wil hebben haalt men hem weg.

bron: werk nog steeds opsSchiphol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aangezien er niet slechts één vliegtuig is die onder een bepaald vluchtnummer vliegt blijft het vluchtnummer gewoon bestaan.

Bij het Vluchtnummer XX 549 (jouw voorbeeld) staan de eerste 2 letters voor de afkorting van de luchtvaartmaatschappij. Daarna volgt het vluchtnummer.

Een maatschappij heeft meerdere vliegtuigen in de vloot, die allemaal ingezet kunnen worden. De kleinere vliegtuigen op de kortere afstanden, en de grotere vliegtuigen op de langere afstanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Gootje, ik weet hoe een vluchtnummer is opgebouwd en dat het niet altijd door hetzelfde vliegtuig gebruikt wordt.
Ik stel deze vraag eigenlijk voornamelijk omdat het me opgevallen is dat de AF-447 niet meer lijkt te bestaan nadat de vlucht Rio-Parijs vorig jaar neergestort is.
Wel de AF-445 en AF-443, maar geen AF-447 meer.
De vlucht nummers worden gewoon weer gebruikt
ik heb ge keken naar het vliegtuig dat neergestort was in amsterdam dat was vlucht TK1951 en het is gewoon weer in gebruik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar verandert niks aan, de vluchtnummers blijven bestaan.