Waarom heeft een vliegtuig geen EPIRB?

Een EPIRB is een baken wat automatisch geactiveerd wordt als een schip zinkt. Satellieten pikken dat signaal op en geven dan de positie van de EPIRB door aan reddingsdiensten.

Voor schepen en drenkelingen werkt dit prima. Waarom wordt dit niet in vliegtuigen toegepast?

Met name als ik zie hoe veel geld en energie er in het terug vinden van MH370 en Airfrance vlucht 447 word/werd gestopt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een EPIRB drijft na de crash of zinken naar het wateroppervlak en zit niet vast in het vliegtuig zoals de zwarte doos.

Toegevoegd na 18 uur:
Waarom ELT niet werkt onder water:
http://www.dcabr.org.br/download/artigos/iyk_19.pdf

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Die heeft een vliegtuig wel, aan boord van een verkeersvliegtuig zijn 2 ELT's (Emergency Location Transmitter), eentje voorin ingebouwd, en eentje achterin los. De losse achterin blijft ook drijven, allebei gaan ze uitzenden wanneer je ze aanzet of wanneer ze een te grote vertraging (=crash) registreren.
Het probleem is alleen dag als een vliegtuig van 10km hoogte in de oceaan valt de klap waarschijnlijk zo groot is dat die dingen dat niet overleven. Daarom zenden de zwarte dozen ook een signaal uit, maar die zijn door hun solide bouw zo zwaar dat ze niet blijven drijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zwarte dozen zijn uitgerust met een ULD (Underwater locating device). Als deze nat worden gaan ze automatisch aan en zullen ze voor minimaal 30 dagen elke seconde een acoustisch signaal uitzenden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke vliegtuigen hebben zo'n losse ELT?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat vliegtuigen altijd een vaste en soms een extra losse ELT hebben. Die losse ELR kun je dan mee nemen in je bootje. Maar dat is dus wat anders dan een EPIRB. die gaan automatisch los en drijven dan op het water. Airbus was daar dus mee bezig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft nog niemand hieraan gedacht. Gelukkig gebeurt het ook niet zo vaak dat een vliegtuig boven water vermist wordt. Maar omdat het nu dus wel een aantal keer gebeurt is verwacht ik eigenlijk dat er over een paar jaar wet en regelgeving komt die een EPIRB verplicht zal maken voor vliegtuigen die over oceanen vliegen. Misschien herinner je je nog de Helios crash in 2005 ? Doordat de bemanning het verschil niet meer tussen twee verschillende alarmen wist is dat toestel uiteindelijk neergestort. Tegenwoordig hebben nieuwe 737's twee lampjes recht voor de piloten die aangeven welk alarm er af gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ben dus benieuwd of dat een soort slim apparaat gaat worden wat gelanceerd word als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan (welke, dat is natuurlijk de vraag). Het zal dan wel eens voorkomen dat er een te vroeg wordt gelanceerd, maar als zo'n ding een parachute krijgt zullen de gevolgen wel meevallen. Ook de studie van Airbus is interessant omdat die zoekt naar laag frequente radiozenders die ook onder water het wateroppervlak kunnen bereiken zonder geheel uit te dempen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Ik had alleen betere antwoorden verwacht. De ELT van een vliegtuig is GEEN EPIRB. Een IPERB lost zich van het voertuig uit zichzelf en dat doet een ELT vooralsnog niet.