Waarom heeft een vliegtuig geen EPIRB?

Een EPIRB is een baken wat automatisch geactiveerd wordt als een schip zinkt. Satellieten pikken dat signaal op en geven dan de positie van de EPIRB door aan reddingsdiensten.

Voor schepen en drenkelingen werkt dit prima. Waarom wordt dit niet in vliegtuigen toegepast?

Met name als ik zie hoe veel geld en energie er in het terug vinden van MH370 en Airfrance vlucht 447 word/werd gestopt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een EPIRB drijft na de crash of zinken naar het wateroppervlak en zit niet vast in het vliegtuig zoals de zwarte doos.

Toegevoegd na 18 uur:
Waarom ELT niet werkt onder water:
http://www.dcabr.org.br/download/artigos/iyk_19.pdf

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die heeft een vliegtuig wel, aan boord van een verkeersvliegtuig zijn 2 ELT's (Emergency Location Transmitter), eentje voorin ingebouwd, en eentje achterin los. De losse achterin blijft ook drijven, allebei gaan ze uitzenden wanneer je ze aanzet of wanneer ze een te grote vertraging (=crash) registreren. Het probleem is alleen dag als een vliegtuig van 10km hoogte in de oceaan valt de klap waarschijnlijk zo groot is dat die dingen dat niet overleven. Daarom zenden de zwarte dozen ook een signaal uit, maar die zijn door hun solide bouw zo zwaar dat ze niet blijven drijven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100