hoe gaan de nederlandse luchthavens drugssmokkel tegen?

ik bedoel dan vooral: op welke manieren, welke middelen gebruikt worden en hoe het bij ontdekking afgehandeld wordt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Veel controles (wij moeten op Schiphol altijd door speciale detectiepoortjes).
onze ruimbagage wordt meerdere keren gescand door de Koninklijke Marechaussee.
Bij twijfelgevallen over bagagestukken worden de honden ingezet danwel openen ze je bagage. Op risicovluchten (volgens mij meestal richting Zuid Amerika ) worden er bovenop de vele controles speurhonden ingezet die vooral bij aankomende vluchten aan de passagiers kunnen snuffelen en als ze wat vinden zit deze hond.
Bij ontdekking kun je afhankelijk van de drugssoort met een boete vandoor danwel moet je voor de rechter(meestal het laatste) en krijg je afhankelijk van de hoeveelheid en aard een celstraf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Die detectiepoortjes reageren niet op drugs maar op metalen (wapens).
Bij risicovluchten of verdenkingen vinden bv lijfsvisitaties plaats (dwz: uitkleden) of mag je net zolang op de WC gaan zitten totdat je de cokebolletjes wel uitpoept.
Door verschillende zichtbare en niet zichtbare maatregelen.
Door meer dan 1350 camera's die live bekeken worden.
Speurhonden in de bagagekelder.
Undercover agenten die overal rondlopen.
Bagage op risico vluchten direct uit het vliegtuig door een x-ray scanner heen halen die daarvoor speciaal in een vrachtwagen is ingebouwd.
Voordat de passagiers instappen moet er een security check van de vliegtuigcabine gedaan worden.
Als je gepakt wordt kom je in het Justitieel Centrum op Schiphol.
Daar kan je ook gelijk berecht worden.