Zijn er grote verkeersvliegtuigen die nog steeds zoek zijn ?

De Boeing 777-200 MH370 van Malaysia Airlines is nu al anderhalve week zoek. Je vraagt je zo langzamerhand af of 'ie ooit nog gevonden wordt.

Vandaar mijn vraag: zijn er in het verleden grote (!) verkeersvliegtuigen verdwenen waar nooit meer een spoor van gevonden is ? Zo ja, welke waren dat dan.

Het beste antwoord

Ja er zijn wel degelijk meerder (grote) verkeersvliegtuigen vermisten en tot op heden niet gevonden. Maar dit zijn er maar zelden.

1962: Op 16 maart van dat jaar verdwijnt een Amerikaanse Lockheed Constellation op weg naar de Fillipijnen boven de westelijke Grote Oceaan. Ondanks een wekenlange zoekactie is er geen spoor van het toestel dat in totaal 107 passagiers en bemanningsleden aan boord had.

1990: Een Boeing 727 van het Peruaanse Faucett airlines stort in zee op weg van Lima naar naar Miami, nadat het toestel zonder brandstof kwam te zitten. Het toestel en de 18 inzittenden worden niet gevonden.

1995: Een De Havilland Twin Otter van de Indonesische maatschappij Merpati Nusantara Airlines stort vermoedelijk neer in de straat van Flores. Van het toestel en de 14 inzittenden is nooit iets teruggevonden.

2003: Een Angolese Boeing 727, die eigenlijk niet geschikt was om te vliegen vertrekt, zonder toestemming van de toren, vanuit Luanda met slechts twee vliegtuigonderhoudsmonteurs aan boord. Van het toestel is nooit meer iets vernomen, ondanks verwoede zoekpogingen van ondermeer de Amerikaanse geheime diensten. Gevreesd werd dat het toestel zou worden gebruikt voor een terroristische aanslag.

De Volkskrant had een paar dagen geleden ook een mooi artikel over verkeersvliegtuigen die lange tijd zijn vermist maar (de meeste) zijn intussen gevonden.
Hier een linkje:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3613031/2014/03/14/De-acht-meest-mysterieuze-vliegtuigrampen.dhtml

Mvg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Daar was ik naar opzoek. Dank je.