Kan een vliegtuig uit de bocht vliegen?

10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, als het vliegtuig aan het taxiën is.
tinus1969
10 jaar geleden
Ik weet niet of een vliegtuig 'uit de bocht kan vliegen' zoals een auto dat kan. Maar wat wel kan, is een vliegtuig een te scherpe bocht willen laten maken, waarna het (teveel) draagkracht verliest.

Het beste antwoord

Ja.
Je hebt er zelfs een apart instrument voor.
De bank en turn indicator.
Maak je een bocht en het balletje is niet meer tussen de lijnen vlieg je eigenlijk uit de bocht.
Een crosswind landing is misschien het beste voorbeeld.
Als vliegtuig kan rechtsaf in een rechte lijn vliegen maar op de grond ga je gewoon rechtuit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, als het vliegtuig niet schuin in de bocht hangt, net als een fietser die een scherpe bocht maakt, gaat het mis. Het zou trouwens voor de passagiers heel onprettig voelen.
Maar in passagiersvliegtuigen zorgt de elektronica dat ook zonder dat de piloot dat zelf hoeft te doen het vliegtuig in precies de goede hoek naar binnen helt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Licht eraan met welke snelheid hij de ''bocht ingaat'', en met welk aantal graden het vliegtuig in de bocht hangt. elektronisch apparatuur in het vliegtuig zorgt hier wel voor tijdens het vliegen, de kans op ''uit de bocht vliegen'' is wel wat groter als de piloot het vliegtuig met de hand bestuurd.
10 jaar geleden
Dit kan heel goed. Stel je vliegt met Boeing 737(om maar als voorbeeld te noemen ) op Autopilot en wil een bocht naar links nemen, je voert dit in je apparatuur en hij start met het nemen van de bocht, in de lucht als je dan een stevige zijwind hebt kan deze je uit de bocht duwen (zoals jij het noemt uit de bocht vliegen).

En vliegtuigen kunnen geen hele scherpe bochten nemen (omdat er dan te veel G-krachten gaan werken op de mensen) daardoor nemen ze een wat flauwere bocht om geen schade te veroorzaken aan de mensen aan boord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Praktisch gezien kun je haast niet uit een bocht vliegen omdat de piloten de vlucht zo plannen dat ze het minst last hebben van de wind en soms wel om vliegen om sterke tegenwind/zijwind te mijden. Maar mocht het gebeuren ben ik zeer benieuwd naar hoe dat zal voelen als passagier aan boord