Hoe zit het bagage systeem van schiphol in elkaar?

En hoe zorgt het ervoor dat het niet in de war loopt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Antoni
10 jaar geleden
Deze vraag is, precies acht jaar geleden, op 21 oktober 2005, al eens gesteld door ene Nairi op de website van het televisieprogramma Willem Wever. Het antwoord wordt gegeven in een filmpje waarin ene Dick Soetens vertelt over de logistiek van koffers op de luchthaven. Zie http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/hoe-komt-mijn-koffer-het-goeie-vliegtuig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien een hele domme vraag @Antoni maar waar moet ik klikken om die video te bekijken? want ik zie nergens een link staan of iets waarop ik kan klikken
Antoni
10 jaar geleden
Nee, hoor, dat is geen domme vraag! Ik probeerde zelf te klikken op het plaatje van het vliegtuig, maar ook bij mij startte er geen filmpje. Toen zag ik dat er rechts een melding op de website stond: "FILMPJE WERKT NIET? Oeps...door een storing werken sommige filmpjes even niet. We werken hard aan een oplossing!" Dus het is, als je via die site een antwoord wil krijgen op je vraag, nog even wachten tot "ze" een oplossing hebben gevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ahhh oke maar iemand heeft al gereageert op de vraag dus ik kan de vraag sluiten. wel bedankt voor je hulp !

Het beste antwoord

Het bagagesysteem van Schiphol is behoorlijk complex. Per jaar verwerkt Schiphol ruim 55 miljoen stuks bagage. Dit varieert van zo'n 120.000 stuks op rustige dagen tot 180.000 stuks op drukke dagen, bijvoorbeeld aan het begin van de zomervakantie. Ruim 40 procent van de koffers is transferbagage (bagage van reizigers die op Schiphol overstappen).

Schiphol heeft vier gebieden waar bagage wordt verwerkt. Deze gebieden dragen de namen West (onder Vertrekhal 3), E-hal (onder de E-pier), D-hal (onder de D-pier) en Zuid (tegenover de verkeerstoren. Deze gebieden hebben een eigen 'afdeling':

West:
- Aankomende bagage
- Vertrekkende bagage
Hierbij is geen transferbagage.

E-hal:
- Deel van de transferbagage wordt hier gelost
- Intercontinentale bagage van KLM en partners wordt opgemaakt

D-hal:
- Deel van de transferbagage wordt hier gelost
- Bagage voor Europese bestemmingen wordt opgemaakt

Zuid:
- Lossen en opmaken van (transfer)bagage voor Schengen-bestemmingen van KLM
De Schengenzone bestaat uit Europese landen, veel Oost-Europese landen uitgezonderd.

De nieuwe hal Zuid wordt sinds januari 2013 gebruikt. Om deze vier gebieden met elkaar te verbinden is tegelijk de Backbone in gebruik genomen. Deze wordt de ruggengraat van de bagageafhandeling genoemd. De Backbone heeft er voor gezorgd dat met name transferbagage een stuk efficiënter kan worden afgehandeld. Ook maakt het het geheel flexibeler en vergroot het de capaciteit.

In totaal werken ongeveer 2.000 mensen in de bagageafhandeling op Schiphol. In totaal zorgen zij er voor dat de bagage van meer dan 100 luchtvaartmaatschappijen in goede banen wordt geleidt. Het bagagesysteem is zo complex en ingewikkeld dat er 110 serverkasten en bijna 10.000 motoren nodig zijn om alles draaiende te houden.

Er wordt op dit moment gewerkt aan een uitbreiding zodat in de toekomst 70 miljoen stuks bagage kunnen worden afgehandeld per jaar.

In de eerste bron vind je een video van SchipholTV met uitleg over het bagagesysteem en kun je zien welke route je koffer aflegt. In de tweede bron zie je een video over het innovatieve systeem waarmee 70 miljoen stuks per jaar moeten kunnen worden afgehandeld. In de laatste bron vind je nog uitgebreide tekstuele uitleg over het bagagesysteem van Schiphol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel een erg nuttig antwoord ! :)