Waarvoor dient dit ding voor op de romp van het vliegtuig?

Onder de eerste 3 raampjes (zie foto) zit een rond ding met daaromheen 4 haakjes
[ o ] ongeveer zoals dit.
Waar dient dit voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dit zijn de "static ports" van het pitot-static systeem. Het is om luchtdruk en luchtsnelheid te meten, om zo een indicatie te hebben van hoogte en snelheid. Zie ook http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090815084239AAeMWwC , daaruit blijkt dat in het "rondje" de uitgang van een buis zit die in verbinding staat met de uitstekende buisjes bij de neus van het vliegtuig.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hier is nog een kleine uitleg in het Nederlands: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pitotbuis (om nog meer te weten te komen kun je googlen op pitotbuis )
gvrox
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Het ronde plaatje met de kleine gaatjes moet schoon en vlak blijven, want de meting van de luchtdruk buiten het vliegtuig is zeer gevoelig voor oneffenheden in de buurt van dat meetpunt.
http://www.b737.org.uk/images/static_port_alt_ng.jpg
Als een bagageband hier een klein deukje in zou duwen, kan de snelheidsaanwijzing en de hoogtemeter in de cockpit hier flink door afwijken, en dat kan ernstige gevolgen hebben. Op zich kan een deukje elders in de romp na inspectie als acceptabel gemarkeerd worden, maar op deze plek mag dat niet. Daarom is er met die vier geschilderde hoekjes extra aangegeven dat hier extra oplettendheid vereist is en dat hier ook nooit een sticker in de buurt geplakt mag worden, want dat verstoort de luchtstroom en dan is de drukmeting niet meer betrouwbaar. Bij een wasbeurt mag hier ook niet op gespoten worden, en met plastic afplakken en daarna vergeten is al helemaal riskant: door zo'n dichtgeplakt gebleven meetplaats is in elk geval één vliegtuig neergestort terwijl er verder niets aan mankeerde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aeroper%C3%BA_Vlucht_603

Andere antwoorden (1)

Wat je ziet is het niet geschilderde ovaal rond de captain's en first officers static ports.
Bijna aan de onderkant net voor de blauwe band zie je nog een blanke cirkel en die is van de standby static port.
De 4 haakjes geven het RVSM gebied aan.
Aan de andere kant van de romp zitten op dezelfde plaats nog drie static ports.
Met dezelfde markeringen.
De static ports zijn onderdeel van het pitot-statische systeem waarmee je je hoogte en snelheid kan bepalen.
Het gebied binnen het ovaal of cirkel moet glad en zonder beschadigingen zijn omdat anders je metingen niet correct zijn en je instrumenten de verkeerde snelheid of hoogte aangeven. Helaas zijn er al diverse ongelukken gebeurd omdat deze porten geblokkeerd waren door stickers of soms zelfs insecten.
Met een normaal functionerend pitot-static systeem moet je op kruishoogte minimaal 600 meter hoger of lager vliegen dan een toestel wat jouw koers kruist.
Heb je echter een RVSM (reduced vertical separation minimum) gecertificeerd toestel dan mag je een hoogteverschil van minimaal 300 meter aanhouden.
Vooral in een druk luchtruim is dit van belang.
Omdat een RVSM gecertificeerd toestel nauwkeurigere instrumenten gebruikt moet het onbeschadigde gebied rond de static porten groter zijn en dat wordt met de haakjes aangegeven.
Het standby pitot-static systeem is geen onderdeel van RVSM daarom staan daar geen haakjes bij.