waarom heeft een vliegtuig koplampen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat vliegtuigen in de lucht zichtbaar moeten zijn om eventuele ongelukken te voorkomen en om tijdens het taxiën in het donker zichtbaar te zijn.

De koplampen zijn in de eerste plaats bedacht om te worden gebruikt als landingslichten, bedoeld om in het donker het oppervlak van de landingsbaan te zien vlak voor en tijdens het aan de grond komen, en tijdens het uitrollen en taxiën. En uiteraard ook tijdens het starten in het donker. Om tijdens bochten op de grond ook te zien waar men naar toe afdraait, zitten er meestal nog meer lampen aan de zijkant van de romp of aan de neuswielpoot, die dan vaak ook nog schuin opzij gericht zijn naar links en rechts. Dit is dus allemaal om zelf te zien. Daarnaast is het handig en veilig gebleken om deze lichten ook hoger boven de grond in de wijde omgeving van vliegvelden aan te schakelen. De piloten zien zelf daarmee niet méér dan zonder licht aan, in nevel of in de wolken hebben ze er soms zelf even hinder van, maar ze worden met lichten aan veel gemakkelijker door andere piloten opgemerkt. Gezien worden dus. Regel in Nederland is bijvoorbeeld om deze witte schijnwerpers aan te hebben zolang het vliegtuig lager vliegt dan ongeveer 3 kilometer hoogte. Met het oog hierop zijn sommige lichten tegenwoordig juist niet aan het landingsgestel bevestigd, want dan zouden zulke lichten pas ingeschakeld kunnen worden nadat het landingsgestel uitgeklapt is, en zouden ze verder ook meteen uit gaan na de start bij het intrekken van de wielen!

Het zijn de landing en taxi verlichting. Deze moeten worden gebruikt: Onder 6000 ft (voet/feet) Tijdens de landing In de nacht (alleen taxi verlichting) Als er mist is Tijdens het opstijgen En tijdens nood In geval van nood zullen alle lichten knipperen inclusief extra lichten onder het vliegtuig die rood zijn (bij nieuwere modellen). Dan weet de luchtverkeers leider dat dat vliegtuig een gedwongen landing moet maken.

Om beter zichtbaar voor anderen te zijn, beter de startbaan te zien tijdens de start en landing en om de taxibaan te zien in het donker bij het taxiën. Het toestel in de link, een Boeing 737-300 heeft ; - twee vaste landingslampen (de binnenste) - twee beweegbare landingslampen - een taxilamp (zit aan de neuspoot vast) - aan elke kant een runway turnoff lamp (schijnt schuin voor je om afslagen beter te zien) De rest van de lampen is voor de veiligheid ,noodverlichting en verlichting voor het logo.

Bronnen:
https://secure.flickr.com/photos/wbaiv/4085635596/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100