Omdat vliegtuigen in de lucht zichtbaar moeten zijn om eventuele ongelukken te voorkomen en om tijdens het taxiën in het donker zichtbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De koplampen zijn in de eerste plaats bedacht om te worden gebruikt als landingslichten, bedoeld om in het donker het oppervlak van de landingsbaan te zien vlak voor en tijdens het aan de grond komen, en tijdens het uitrollen en taxiën. En uiteraard ook tijdens het starten in het donker.
Om tijdens bochten op de grond ook te zien waar men naar toe afdraait, zitten er meestal nog meer lampen aan de zijkant van de romp of aan de neuswielpoot, die dan vaak ook nog schuin opzij gericht zijn naar links en rechts.
Dit is dus allemaal om zelf te zien.

Daarnaast is het handig en veilig gebleken om deze lichten ook hoger boven de grond in de wijde omgeving van vliegvelden aan te schakelen. De piloten zien zelf daarmee niet méér dan zonder licht aan, in nevel of in de wolken hebben ze er soms zelf even hinder van, maar ze worden met lichten aan veel gemakkelijker door andere piloten opgemerkt.
Gezien worden dus. Regel in Nederland is bijvoorbeeld om deze witte schijnwerpers aan te hebben zolang het vliegtuig lager vliegt dan ongeveer 3 kilometer hoogte.
Met het oog hierop zijn sommige lichten tegenwoordig juist niet aan het landingsgestel bevestigd, want dan zouden zulke lichten pas ingeschakeld kunnen worden nadat het landingsgestel uitgeklapt is, en zouden ze verder ook meteen uit gaan na de start bij het intrekken van de wielen!
Bordensteker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Kan de piloot van een modern verkeersvliegtuig de landingsbaan eigenlijk wel zien vlak voor het landen? Ik bedoel, het vliegtuig landt beslist *niet* zoals op de bordjes op de luchthaven staat afgebeeld, met de neus naar beneden; in werkelijkheid landt een vliegtuig met de neus *omhoog* (het neuswiel raakt de grond dan ook pas later dan het hoofdlandingsgestel). Als de neus omhoog is tijdens de landing, hoe goed kan de piloot de baan dan nog zien?
Bordensteker
10 jaar geleden
Goed opgemerkt!
De bundels van de landingslichten zijn zo afgesteld dat de baan goed in het licht ligt bij de stand van het vliegtuig (met de neus iets omhoog) vlak voor de landing.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat begrijp ik. Maar kan de piloot het verlichte oppervlak nog wel zien? Ik bedoel: kan de piloot "over de neus heen" naar beneden kijken? Als hij recht vooruit kijkt, ziet hij immers de wolken.
Bordensteker
10 jaar geleden
Ja, dat kan hij zelfs opvallend goed.
http://farm4.static.flickr.com/3191/2783354982_337c27a06c_o.jpg De zwarte lijntjes op de linker en rechter raamstijlen van deze Boeing 747 zijn hulpmiddelen waarmee de vlieger kan zien of hij in de correcte zitpositie zit voor de landing. Zou hij zijn stoel wat lager of verder naar achteren zetten, dan zou hij bij een landing in minimale zichtcondities de naderings- en landingsverlichting op de grond nét iets te laat in zicht krijgen en onnodig de landing moeten afbreken.
Nog een voorbeeld: http://s1010.photobucket.com/user/InfinityXOverlord/media/747Cockpit.png.html De vlieger heeft in de huidige vliegtuigen prima zicht op de baan. (Bij bijvoorbeeld een Spitfire was dat altijd wél een probleem overigens.)
Sommige piloten zetten hun stoel (bij goed weer) zelfs liever iets lager dan de aanbevolen stand:
http://theflyingengineer.com/tag/eye-level-indicator/
Er zijn systemen met lijntjes, met gekleurde balletjes op een console op de middenste raamstijl, en ook met een balletje aan een dun touwtje uit het plafond (zoals de wasbakstop aan een kettinkje kan zitten dat in de wastafel getrokken wordt). Dat volledig uitgetrokken balletje moet dan juist je neusbrug tussen de ogen kunnen raken.
De luchtvaartautoriteiten eisen voor landingen waarbij op het laatste moment de grond gezien moet kunnen worden (altijd betrekkelijk kort voor het vliegtuig vanwege het slechte zicht) namelijk een middel waarmee de vlieger zijn correcte oogpositie kan controleren. Anders zou hij niet genoeg zien over de neusvorm heen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Helemaal duidelijk, bedankt voor deze vakkundige uitleg!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De concorde had speciaal hiervoor zo'n rare neus die bij de landing omlaag klapte!
Het zijn de landing en taxi verlichting. Deze moeten worden gebruikt:
Onder 6000 ft (voet/feet)
Tijdens de landing
In de nacht (alleen taxi verlichting)
Als er mist is
Tijdens het opstijgen
En tijdens nood
In geval van nood zullen alle lichten knipperen inclusief extra lichten onder het vliegtuig die rood zijn (bij nieuwere modellen). Dan weet de luchtverkeers leider dat dat vliegtuig een gedwongen landing moet maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Ook in de VS is het gebruikelijk om de landingslichten aan te doen onder 3 km hoogte: “their use is strongly encouraged, both for take-off and landing and during any operations below 10,000 feet (3,000 m) above ground level or within ten nautical miles of an airport.” volgens de Engelstalige Wikipedia. De lichten die eventueel kunnen knipperen op business jets zijn vermoedelijk de aparte zgn. “recognition lights”. Die heb ik niet genoemd omdat ze weinig voorkomen. Ze zijn te vergelijken met aparte daytime running lights zoals Amerikaanse auto’s die hebben.
Tegenwoordig hebben zowat alle vliegtuigen “knipperende” witte en rode flitslichten (strobe lights) die bedoeld zijn om juist ook overdag het vliegtuig op te laten vallen voor ander luchtverkeer. Maar dat zijn geen koplampen: ze stralen rondom (meestal wel vooral geconcentreerd in het horizontale vlak rondom het vliegtuig) en hebben geen aparte lichtbundel die vooruit gericht is. Dit zijn de anti-collision lights (anti-botsingslichten). Als er mist is of een dik wolkendek hebben de landingslichten in de lucht geen nut (zoals bijvoorbeeld op de grond om door tegenliggers te kunnen worden gezien) en zullen de vliegers ze eventueel uitschakelen omdat ze dan in een witte muur zitten te kijken. Ik heb (na de theorie-opleiding en een groot deel van de praktijkopleiding tot luchtverkeersleider) ruim 28 jaar gewerkt bij een vliegdienst die te maken had specificatie en aankoop van, en gebruiksvoorschriften voor, vliegtuigen toegelaten voor 3 tot en met 530 passagiers, en van die knipperende lichten voor noodgevallen weet ik niets.
Bordensteker
10 jaar geleden
Er bestaan inderdaad ook nog systemen die de landingslichten zelf kunnen laten pulseren. Komt meer in Amerika voor dan hier.
Bron (lezenswaard): http://www.pprune.org/archive/index.php/t-10597.html
Ik herinner mij dat Swissair er enige tijd mee experimenteerde in de jaren 80 op een van hun MD-81 vliegtuigen; het beoogde doel was vermindering van botsingen met vogels. Die lichten pulseerden in een onregelmatig patroon. In Amerika is er vaker dan hier gemengd luchtruim waar een deel van het vliegverkeer zelf door goed uitkijken en het gebruik van electronische hulpmiddelen voor het vermijden van botsingen zorgt. Dat is een motief om landingslichten te laten pulseren, en zakenjets komen daar ook vaak op vliegvelden waar ook veel “kleine” luchtvaart is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wikipedia heeft het fout. Er staat in het FSX en Andere bronnen dat je minstens op 6000 ft (1700 Meter) landings lichten aan moet doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.000 ft voor een B737NG volgens de beknopte gebruikershandleiding (blz 44 en 46)
http://lukas1992.bplaced.net/737/FCOM-003-all-online.pdf
Bordensteker
10 jaar geleden
De vliegtuigfabriek, de luchtvaartmaatschappij, de vliegschool, de simulatorontwerper, de mensen van FSX, o, en de piloten zelf, iedereen mag een mening hebben over wanneer je de grote witte schijnwerpers aan zou moeten doen, en daar zonodig in Wikipedia of hier iets over schrijven ten behoeve van het algemene publiek, maar de luchtvaartautoriteiten van een land zijn de enigen die daar een erkend advies of bindende regel voor kunnen publiceren.
Voorzover ik weet is dat boven Nederland al tientallen jaren Flightlevel 100, en dat mag ik naar de leek toe wel uitleggen als 10.000 voet oftewel 3 kilometer hoogte.
Uit Wikipedia leidde ik af dat het kennelijk in de VS ook diezelfde hoogte is (met dit verschil dat het daar dan geen FL 100 zal zijn maar echt exact 10.000 voet), en in Zwitserland (of de bergachtige delen van de VS) is het vermoedelijk een andere hoogte omdat daar ook weleens erg hoog in de bergen geland wil worden, en je anders je echte hoogte boven de bergen niet gemakkelijk kunt zien.
Om beter zichtbaar voor anderen te zijn, beter de startbaan te zien tijdens de start en landing en om de taxibaan te zien in het donker bij het taxiën.
Het toestel in de link, een Boeing 737-300 heeft ;
- twee vaste landingslampen (de binnenste)
- twee beweegbare landingslampen
- een taxilamp (zit aan de neuspoot vast)
- aan elke kant een runway turnoff lamp
(schijnt schuin voor je om afslagen beter te zien)
De rest van de lampen is voor de veiligheid ,noodverlichting en verlichting voor het logo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Mooi verduidelijkende illustratie, Archon!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een plaatje zegt meestal veel meer dan woorden.