Hoe overleef je een vliegtuigcrash?

Stel, je zit in een vliegtuig dat boven een oceaan vliegt. Er gaat iets gigantisch mis, het vliegtuig is aan het neerstorten. Maar het is nog wel heel. Laten we zeggen dat het onder een hoek van 45° naar beneden "vliegt".

Hoe optimaliseer je je overlevingskans?
- Blijven zitten?
- De nooduitgang openen en naar buiten springen?

Als je naar buiten springt: op welke hoogte?

Je bent egoïstisch, dus als jouw aktie de rest van de mensen verdoemt, vind je dat niet erg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, jij hebt wilde vakantieplannen!

Het beste antwoord

Even gekopieerd van de website van Columbus Magazine, die er een artikel aan gewijd hebben na de landing van een vliegtuig in de Hudson in New York en het neerstorte van het Turkse vliegtuig bij Amsterdam:

Hoe overleef je een vliegtuigramp?
Natuurlijk is een flinke portie geluk altijd handig als je een crash wilt overleven. Maar bij het vliegtuig dat een noodlanding maakte in de wateren van New York speelde daarnaast nog mee dat de bemanning uitstekend getraind was en perfect handelde op het moment dat dat het meest nodig was. Maar met deze tips heb je in ieder geval zelf ook nog invloed op de afloop.

1. Maak een plan
Zorg dat je weet wat je moet doen in een crash-situatie. Luister daarom altijd naar de veiligheidsinstructie en pak je instructiekaart er het liefst nog even bij. Check waar de nooduitgangen zitten en hoeveel rijen je hier vanaf zit: zo kun je ook als het zicht beperkt is naar een uitgang komen.

2. Gordel om en kies een plek achterin
Autogordels KLIK je vast; vliegtuig seat belts GESP je vast. Ga dus niet naar een knopje zoeken als het zover is! Trek de seat belt zo strak mogelijk aan, zo ondervind je de minste last van g-krachten op je lichaam. Onderzoek heeft overigens uitgewezen dat je als passagier achterin het vliegtuig net iets meer kans op overleven hebt dan voorin (zie afbeelding).

3. Negatieve paniek
Wacht niet altijd totdat het personeel met noodinstructies komt. Net als de passagiers kunnen zij ook in shock zijn geraakt en nog steeds verlamd van angst in hun stoel zitten. Houd hier rekening mee en onderneem anders zelf actie.

4. Eruit!
Zorg dat je zo snel mogelijk op twee benen uit het vliegtuig komt, bedek je mond en neus met een (zak)doek (rook is dodelijker dan vuur!), laat je spullen achter en zorg dat je zo ver mogelijk van het vliegtuig wegloopt of zwemt. Of je mensen op je vlucht wilt helpen of meenemen, moet je laten afhangen van je moed of hang naar heroïsme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Op het allerlaatste moment heel hard omhoog springen!

Toegevoegd op 06-06-2009 21:23:49
eerst naar de nooduitgang uiteraard. Op de vleugel hurken, da's het beste, dan heb je het meeste spierkracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd beter als je botten breken..:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook altijd gedacht, als een lift zou neerstorten. Op het moment supreme even een sprongetje. ;\
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kirstenwind: Mythbusters hebben dan onderzocht, schijnt niet te kloppen.
M'n parachute omdoen en naar buiten springen (ook zo'n zwemvest meenemen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En met 800 kilometer per uur tegen de achtervleugel klappen. Heel goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rustig Lopendvuurtje, een toerist kan het weten ;-)
Zoiets overleven lijkt mij heel lastig. Persoonlijk zou ik ín het vliegtuig blijven.

Bij het raken van het water, heb je namelijk, naar mijn idee, dezelfde snelheid als het vliegtuig. Deze zal aanzienlijk zijn. Ín het vliegtuig ervaar je klap met het water, naar mijn idee, minder hard dan wanneer je direct contact hebt met het water. Er is toch een soort "kreukelzone", als ik dat mag zeggen.

Om werkelijk een antwoord te vinden op je vraag, kan je op zoek gaan naar verhalen van reizigers die zo'n crash hebben overleefd.

Van het vliegtuig uit het filmpje (zie bron) overleefden achtenveertig passagiers. Die zaten, voor zover ik kan nagaan, allemaal ín het vliegtuig.

Toegevoegd op 06-06-2009 22:04:55
Een verschil tussen het vliegtuig uit je vraag en het vliegtuig uit "mijn" filmpje, is de hoek waarmee de vliegtuigen het water raken. Ik ga er van uit dat "jouw" vliegtuig met een hoek van 45 graden het water raakt. De hoek van "mijn" vliegtuig is zo'n 15 tot 20 graden, neem ik aan. Één hoek van 45 graden maakt de overlevingskansen voor de passagiers kleiner, lijkt mij.
14 jaar geleden
Door nooit te vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik blijf zitten en ik spring niet, ik doe m'n zwemvest om en probeer me ergens aan vast te houden wanneer de duikvlucht in de oceaan een feit wordt.

Vervolgens heel veel schietgebedjes doen en me vasthouden aan de gedachte dat bij ongeveer 90% van de vliegtuigongevallen sprake is van overlevenden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Complimenten voor je bron!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Antoni, ik kwam 'm ooit eens ergens tegen en heb de link altijd bewaart. Er staan zeer interessante dingen in, al kun je je afvragen of je nog zin hebt in een vliegreis na al deze informatie ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf het allemaal niet te lezen, maar toch +1 :)
AWM
14 jaar geleden
Als je de ergste vliegrampen niet meetelt, kom je wel op 95%.
Tel je je ze wel mee, dan heb je een kans van 25% dat je het niet overleeft.
Is ook niet gek...
http://www.livingforendtimes.com/2009/02/airplane-crashes-meh.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval veel veiliger dan rijden in het dagelijks drukke verkeer. Volgens het Openbaar Ministerie kwamen 750 mensen om in het Nederlandse verkeer.
Statistisch gezien zit je achterin het beste.

Maar bij een daling met 45 graden lukt het je nooit om die deur open te krijgen.
Je kan weinig anders dan lijdzaam afwachten.
EN met een snelheid van meer dan 700 km per uur zul je met naar buiten springen weinig lol beleven.
Water is dan harder dan beton
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vliegtuig dat met een hoek van 45 graden op het water klapt overleef je niet. Maar echt pijn zal het ook niet doen, daarvoor gaat het te snel en te grondig.

De zaken in het antwoord hierboven (riem goed vastmaken, plan maken etcetera) zijn erg belangrijk!
Vaak wordt een noodlanding voorbereid door de bemanning, luister goed naar de instructies die je krijgt, die zijn allemaal uit het boekje "uit onderzoek ik gebleken dat...".

Verder: Mocht het vliegtuig op water landen, blaas NIET je zwemvest op als je nog niet naar buiten aan het stappen bent; als het vliegtuig zinkt kan je niet meer naar beneden door de deur zwemmen, zo hadden wij vannacht bedacht.

Maar van de opties die jij noemt: Blijven zitten in de "brace for impact" houding. Heeft bij een boel vliegrampen een boel mensen gered.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten alle tips die al genoemd zijn, achterste voren zitten. Echter in de meeste vliegtuigen is dit niet mogelijk of er zit een stewardes op deze plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben atheist maar zou bide dat ik vleugels krijg dan !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja; vervelende is: crashes op het water zijn met afstand de gevaarlijkste. Ik heb nog van geen enkele crash of noodlanding op water gehoord dat er overlevenden waren. Bij vliegtuigen die gebouwd zijn om op water te landen heb je goede kansen bij een noodlanding maar verder echt niet... Zelfs in het ongelofelijke geval dat het vliegtuig de klap op het water zelf overleefd dan nog zinken ze veel te snel.

Het gebeurd ook vrijwel nooit dat een vliegtuig op water crashed. Meestal als er iets fout gaat is dat om en nabij landen en opstijgen. Dat werkt ook mee met de enorm lage overlevingskansen bij een crash op water: ze gebeuren echt alleen maar als er iets heel grondig fout is gegaan.

In het algemeen overigens: de meeste overlevingskansen bij vliegtuigongelukken is door vooral het hoofd koel te houden, bagage achter te laten (tassen nemen waardevolle ruimte in en belemmeren je bewegingen) en vooral op te letten bij de veiligheidsinstructies die worden gegeven voor opstijgen (je weet wel: dat verhaaltje waar niemand naar luistert).

Maar als je echt super egoïstisch denkt: als je merkt dat je Boeing boven de oceaan druk bezig is met crashen: staart verwijderen (explosieven zelf mee te smokkelen) en met parachute, GPS zender en opblaasboot naar beneden springen door het ontstane gat (een flink gat in de buik van het vliegtuig voldoet ook). De zijkant is niet aan te raden met het oog op straalmotors en staartvleugels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel makkelijk, dat overleef je niet.

Als een vliegtuig met die dalingshoek van 45 graden het water raakt dan overleeft niemand dat, of je nou voorin, in het midden, of achterin zit. "Killed on impact"