Wat doet een boeing 737 met problemen na opstijgen?

Ik had begrepen dat dit type toestel geen brandstof kan dumpen!
Dus wat doen ze dan als het gelijk weer moet landen, en dus te zwaar zijn? En rondjes vliegen geen optie is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een Boeing 737 kan inderdaad geen brandstof dumpen.
Bij ernstige problemen bij de start zoals een vogelaanvaring zal de piloot het toestel zo snel mogelijk aan de grond zetten of het toestel te zwaar is of niet.
Het toestel zal het niet zo leuk vinden en misschien zelfs beschadigd raken maar in dit geval gaan de levens van de passagiers voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Er bestaan in dit verband ook maatstaven om te beoordelen welke categorie van zgn. Overweight Landing Inspection van toepassing is. Normaal gesproken kan het vliegtuig er tijdens die potentiële overbelasting heel goed tegen, maar er zouden hier of daar een begin van scheurtjes kunnen zijn ontstaan, sneller dan bij normaal gebruik. Zo bestaan er ook door de fabriek vooraf bedachte Hard Landing Inspections, als er sprake is van een buitengewoon hárde landing met een overigens normaal landingsgewicht (door een windvlaag of zo). Het kan ook dan plaatselijk in de constructie overbelast en vervormd zijn, maar daar zijn dus inspecties voor om dat dan meteen na te gaan. Ik wijs er nadrukkelijk op dat een landing met abnormaal hoog gewicht doorgaans met extra aandacht uitgevoerd wordt en meestal is het een zachte landing waarna er wat steviger en langduriger dan anders geremd wordt. Een harde landing is in verticale zin hard, want met een stevige en onbedoeld hoge verticale daalsnelheid, en een stevige belasting voor de constructie. De banden en landingspoten veren verder in. Een Overweight Landing is in principe een landing met alleen een hoger dan gebruikelijke voorwaartse vliegsnelheid bij de landing. De wielen gaan iets harder draaien, en de landingsuitloop zal wat langer zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een B737/6789 is dat een inspectie volgens AMM AMT 05-51-35 zie bladzijde 117
-http://www.gobookee.net-/get_book.php?u=aHR0cDovL2p3Yy5jYWFjLm5ldC8yMDA3L3dlYnMvY29udGVuL0I3MzctNjc4OUFNTS8wNV9fXzAxOS5QREYKQ2hhcHRlciAwNSwgNzM3IC02Nzg5LCBBTU0gLCBQYXJ0IElJLCBQJmFtcDtQLCBENjMzQTEwMS1CRUo=
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.gobookee.net/get_book.php?u=aHR0cDovL2p3Yy5jYWFjLm5ldC8yMDA3L3dlYnMvY29udGVuL0I3MzctNjc4OUFNTS8wNV9fXzAxOS5QREYKQ2hhcHRlciAwNSwgNzM3IC02Nzg5LCBBTU0gLCBQYXJ0IElJLCBQJmFtcDtQLCBENjMzQTEwMS1CRUo=

Andere antwoorden (1)

Dan sluiten ze voor de landing de brandstoftoevoer en landen met volle tanks. Ze zullen wel een zo afgelegen mogelijke landingsbaan toegewezen krijgen. (Een betrouwbare bron kon ik zo 123 niet vinden maar weet het uit ervaring). Ik werk op SPL.