De eerste twee letters geven aan in welk land een vliegtuig geregistreerd is. In 1929 werd voorgesteld dat Nederland onder de registratie PE zou gaan vliegen, maar omdat Groot-Brittanië al met registratienummer PG vloog, zou dit te snel verkeerd verstaan worden en dus werd besloten om Nederlandse vliegtuigen van het registratienummer PH te voorzien. Hiermee werd tevens de Hollandse nationaliteit aangegeven.

Sindsdien heeft ieder Nederlands burgerluchtvaartvliegtuig een registratienummer dat begint met PH en dan wordt gevolgd door drie andere letters (dus bijv. PH-ABC). Voor zweefvliegtuigen is een uitzondering gemaakt. Die hebben achter de PH 3 of 4 cijfers in plaats van letters.

Ieder vliegtuig heeft hierdoor een uniek nummer en is direct te identificeren uit welk land een vliegtuig afkomstig is. België heeft registratienummers die lijken op OO-ABC en de Nederlandse Antillen hebben registratienummers die lijken op PJ-ABC.

Toegevoegd na 9 minuten:
De registratienummers PE van Groot-Brittanië bestaan tegenwoordig niet meer. Deze zijn omgezet naar registratienummers als G-ABCD, die geregistreerd staan in het Verenigd Koninkrijk. Je komt ze bijvoorbeeld tegen op de vliegtuigen van British Airways en EasyJet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat betekent dat de vliegtuigen in Nederland geregistreerd zijn. Ph is het landen kenmerk voor Nederland .