Waarom mag ik in een vliegtuig wel 2x100ml in mijn handbagage meenemen, maar niet 1x200ml?

Ik sta net de helft van een 200ml flesje shampoo over te gieten in een ander flesje om vervolgens beide flesjes in een plastic zak te stoppen. Terwijl ik dat deed bedacht ik me hoe idioot de regel eigenlijk is dat vloeistoffen max. 100ml mogen zijn en totaal een liter. Dat laatste begrijp ik nog, maar dat de individuele flesjes niet meer dan 100ml per stuk mogen bevatten is iets wat ik niet begrijp.

11 jaar geleden
12.9K
Cryofiel
11 jaar geleden
Ach, laatst heeft iemand een kruisboog en een op afstand bedienbare bom gemaakt. Puur van spulletjes die je op de luchthaven kunt kopen NADAT je door die controles bent gegaan.

Antwoorden (3)

"Omdat het een regel is".

Je mag ook niet de 200 ml fles voor de helft vullen, terwijl je dan nog wel steeds 100 ml hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vloeibare explosieven kunnen voor een terroristische aanslag gebruikt worden en met minder inhoud is de schadekans geringer. Het kan best zijn dat deze bijzonder strenge maatregel op termijn weer wordt losgelaten.
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Maar het is niet minder inhoud. met één ontsteker kun je met gemak 2x100ml laten ontploffen, dat de boel in twee flessen zit maakt echt niet uit. En ik snap dat het een regel is, maar ik mag hopen dat daar een logische reden achter zit. Want shampoo zoals in mijn voorbeeld is vrijwel niet in 100ml of minder te koop, dus het is gewoon erg onhandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb me rot gezocht, ook in het Engels maar ik kan inderdaad geen logisch antwoord vinden aangezien je wel flesjes van 200 ml mee mag nemen met 100 inhoud en dan 3x.
paulus811
11 jaar geleden
Idd Pelle, als er een maatregel wordt bedacht verwacht je daar een logische reden achter. Ook zo vreemd, bij de security pakken ze wel je zakmesje af maar in het vliegtuig krijg je vervolgens metalen bestek inclusief mes dat 2x zo groot is.
Omdat een bom van 200ml wel een vliegtuig uit de lucht kan halen, en een bom van 100ml zeer waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na de verijdelde aanslagen met vloeistoffen in Groot-Brittanie zijn er in alle haast regels opgesteld die een dergelijke aanslag onmogelijk moeten maken.
Blijkbaar heeft men toen vastgesteld dat 100ml, of het totaal aantal 100ml'tjes die je in een 1l zak kwijt kan, geen catastrofale schade aan kan richten.
Omdat dit soort regels in de praktijk gebruikt moeten kunnen worden zijn ze redelijk simpel en eenduidig opgesteld. (Een security-medewerker kan niet zien of en nog 100 of 150ml in een verder lege literfles zit)

Maar uiteindelijk is het gewoon een overhaaste en idiote regel die gelukkig over niet heel veel tijd weer wordt afgeschaft.