Wat is het traagste vliegtuig ter wereld?

Een helikopter kan stil hangen in de lucht, maar een gewoon vliegtuig wordt gedragen door de lift die ontstaat door de luchtstroom langs de vleugels. Dat betekent dat het onder een bepaalde snelheid niet in de lucht kan blijven. Wat is het traagste vliegtuig ter wereld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (4)

Dan vermoed ik dat dat de Harrier is.
Net als een helicopter kan dit toestel ook verticaal opstijgen.

"De Harrier is een gevechtsvliegtuig met volledige VSTOL-eigenschappen. Dat wil zeggen dat het zowel horizontaal als verticaal kan landen en opstijgen.
Tegenover dit voordeel staat het nadeel dat het vliegtuig een relatief lage topsnelheid heeft."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_Harrier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.flabber.nl/linkdump/video/scootmobiel-tegen-vliegtuig-7874

Het vliegtuig op dit filmpje wordt zelfs door een scootmobiel eruit gereden (^0^).

Nee, effe zonder dollen. Ik denk een zweefvliegtuig.

Er zin natuurlijk meer vliegtuigen die verticaal opstijgen en dan blijven hangen, de JFK schijnt net als de Harrier, eveneens verticaal op te kunnen stijgen en zo is er nog een toestel waarvan de propellers omhoog te kunnen worden gezet, waardoor deze ook zo op kan stijgen. De eerste twee zijn echter straaljagers, dus ze viegen niet traag! Ik denk zelf dat de Canadair CL-415 één van de traagste, zoniet de traagste is.
Dit is nl. een blustoestel en die zijn behalve erg zwaar ook niet te snel, omdat het water dan te verspreid op de brandhaard terechtkomt en hierdoor minder effect zou hebben. http://nl.wikipedia.org/wiki/Canadair_CL-415
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De JFK ken ik niet, welk toestel bedoel je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij bedoelt de JSF.
Wat een geniaal filmpje :D
amc
11 jaar geleden
Klopt, de JSF ! Dom,dom,dom.......(^0^).
Een VTOL (verticale start en landing) toestel zoals de Harrier, Osprey en YAK-38 gaan van vlucht naar stil hangen maar of je dat laatste stukje nou vliegen kan noemen ??
Echt langzaam vliegen doe je in een HPA. Een vliegtuig met een mens als motor.
De Jupiter vlieg bv een angstaanjagende 32 km/u.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van alle vliegtuigen is de Antonov An-2 denk ik wel de traagste van allemaal. Dit vliegtuig heeft een Stallspeed (langzaamste vliegsnelheid) van 26kt ongeveer 50km per uur. Dit dankt ie aan 2 veel te grote vleugels en een enorme propeller die in combinatie met grote flaps zelfs bij zo'n lage snelheid nog voldoende lift genereert. In 1946 hadden ze nog nooit van VTOL gehoord...

Er zijn verder nog talloze kleine STOL (short take off and landing) vliegtuigjes die waarschijnlijk een stallspeed die in de buurt van die van de Antonov of zelfs eronder hebben. Maar daar kan ik geen duidelijke documentatie over de stallspeed van vinden (waarschijnlijk omdat de stallspeed nogal varieert afhankelijk van hoe zwaar de piloot is). Tevens is bij deze vliegtuigjes de grens tussen vliegtuig, ultra light of motorglider vaak erg onduidelijk.

Leuk filmpje in de bijlage :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een tegenwind van 56 km/u gaat ie 8 km/u achteruit ????
Onder volledige controle ????
Wow
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pretty neat idd :)
Is ook een graag geziene gast op vliegshows, maar dat komt ook gedeeltelijk omdat er bijna 15000 van gemaakt zijn. Heb zelf ooit ook eens 5kt op de gps gehad in een een Socata TB10, maar toen waaide het wel ietsje harder :)