Een F16 is net als een hoop andere gevechtsvliegtuigen van zichzelf niet stabiel. Hij kan alleen blijven vliegen omdat een computer per seconde duizenden correcties uitvoert. Doordat dit zo vaak gebeurt zijn er steeds maar hele kleine correcties nodig en merk je er als vlieger dus niets van. Zodra de computer stopt met deze kleine correcties kun je als piloot nog wel heel even zorgen dat het vliegtuig blijft vliegen maar langzaamaan zullen de correcties die je als piloot uit moet voeren om het vliegtuig stabiel te houden steeds groter worden, totdat je de controle volledig kwijt raakt.

Je kunt het vergelijken met het balanceren van een balletje. Een balletje in een kom kun je heen en weer bewegen maar komt automatisch weer in het midden van de kom terrecht (stabiel) Als je echter een balletje op een andere bol probeert te houden zul je steeds heel kleine bewegingen moeten maken om te zorgen dat het balletje er niet afvalt. (instabiel)

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh ja, nog even het waarom: Het gevolg hiervan is dat het vliegtuig extreem wendbaar wordt doordat het niet door stabiliteit rechtdoor wil blijven vliegen als je aan de stuurknuppel zit, maar direct de bocht om gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Bordensteker
10 jaar geleden
+ Denk ook eens aan de beelden van de achteruitrijraces jaren geleden. Auto’s zijn stabiel als ze vooruit rijden en onstabiel als ze snel achteruit rijden.
Daarbij worden ze zó extreem wendbaar dat ze bij de minste stuurfout eerst hevig gaan slingeren (terwijl de bestuurder veelal vergeefs zijn uiterste best doet om weer in een rechte lijn te gaan rijden) en vaak meteen daarna uitbreken en zijdelings gaan rollen. Een F-16 is expres licht onstabiel gemaakt. Daardoor is permanent stabiliteitshulp nodig van een snelle computer (waar dan ook nog reserves voor aanwezig zijn). Het doel van deze ontwerpkeuze is de wendbaarheid sterk te vergroten terwijl de weerstand bij het fel manoeuvreren minder toeneemt dan bij een van nature stabiel vliegtuig het geval zou zijn. Een stabiel vliegend vliegtuig verspilt voortdurend wat energie doordat de “staartvleugel” de staart van het vliegtuig voortdurend wat naar beneden moet blijven trekken, wat ervoor zorgt dat de hoofdvleugel iets meer gewicht moet dragen dan het vliegtuig in feite weegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
De F-16 was het eerste instabiele fly-by-wire gevechtstoestel. Ook het eerste gevechtstoestel met een joystick . Nu allemaal normaal. Maar niet bijna 40 jaar geleden toen de F-16 nog nieuw was.