hoe kan het dat je op een afstand van ca. 10.000 meter, toch 2 strepen ziet bij een vliegtuig, terwijl de motoren maar ca. 10 meter uit elkaar zitten?

De afstand tussen de motoren is 1000x kleiner dan de afstand waarop het vliegtuig t.o.v. van de grond is. Hoe kunnen we dan toch 2 verschillende strepen zien en is het geen 1 grote samengevoegde streep?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je ziet gewoon twee strepen, omdat je gewoon twee strepen ziet. Simpel.
Kennelijk is de resolutie van je gezichtsvermogen groot genoeg.
Als die twee strepen even dun zouden blijven als de uitlaat van de motor, zou je ze waarschijnlijk niet zien.
Maar door de bewegingssnelheid van de moleculen breidt de waterdamp-wolk zich uit naarmate de tijd verstrijkt.
Net als een scheet die langzamerhand de hele kamer vult.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahahaha scheet XD +1
Achter het vliegtuig zijn wat vortices (draaikolken) in de lucht waardoor de strepen wat uit elkaar gedrukt worden. Zie http://www.airliners.net/photo/Airbus-A330-2.../0569626/L voor een voorbeeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij viermotorige vliegtuigen kun je zelfs het effect hebben dat de streep van de binnenmotor zich draait om de streep van de buitenmotor: http://www.airliners.net/photo/Cathay-Pacific-Airways/Boeing-747-467/0400771/L en wat achterblijft: 2 strepen (!)
gvrox