Hoe komt het dat een vliegtuig bij het opstijgen trilt?

Ik heb het gevoel dat een vliegtuig heel kort na het opstijgen trilt en het trillen voelt sterker aan als je achterin zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Dat zijn trillingen van de motoren en de lucht die onder grote kracht achter uit de motoren komt. Je voelt het achterin sterker omdat je ten eerste dichter bij de motoren zit, ten tweede tussen de twee stralen die uit de motoren komen zit en ten derde dichter bij het roer achterop het vliegtuig zit die bezig is het toestel recht op de baan te houden en daardoor krachten uitoefend op de romp van het vliegtuig wat weer resulteert in trillingen. Als het vliegtuig op een gegeven moment op kruis hoogte is draaien de motoren nog maar op iets meer dan halve kracht en zijn alle krachten met elkaar in evenwicht waardoor het dan een stuk rustiger wordt. Maar voor de gehele vlucht geldt dat het voorin het toestel rustiger is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook door te veel wind of lucht turbelentie komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trillen vlak na het opstijgen wat erger wordt als naar achteren gaat.
Ten eerste heb je de motoren zoals vermeldt in het eerste antwoord.
Tijdens de start en vlak erna geven de motoren vol vermogen.
Doe dat eens met een auto,motor,brommer of scooter.
Je zal zien dat het allemaal ook begint te trillen.
Verschil is wel dat op een vliegtuigmotor trillingsmeters zitten die een waarschuwing geven als de trillingen te groot worden.
Dan heb je nog vlak na het opstijgen het landingsgestel wat naar binnen komt.
Ook dat veroorzaakt trillingen.
En vlak na het opstijgen worden ook de flaps ingetrokken.
Dat zijn die grote flappen achterop de vleugel.
Eerst hangen ze in de wind waardoor je trillingen krijgt en dan gaan ze op rails de vleugel in ook dat veroorzaakt trillingen.
Dat je alles erger voelt hoe meer je naar achteren gaat komt vooral door de motoren zie antwoord 1.
Voldoende oorzaken voor trillingen dacht ik zo.
Als link een voorbeeld van de kracht van een vliegtuigmotor.