Hoe komt het dat ik bij het stijgen van een vliegtuig geen last heb van mijn oren, maar bij het dalen wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Bij het dalen wordt de druk op je oren veel groter dan bij stijgen. Dan is het precies andersom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben het niet zeker maar ik denk dat het komt omdat: bij het opstijgen doet hij dat in 1 stuk door snap je, niet zo dat hij eerst een beetje omhoog gaat en dan gewoon rechtdoor vliegt en dan nog hoger...

het afdalen gaat stukje voor stukje zodat je niet zeg maar uit je stoel valt, dus hij gaat een beetje naar beneden en dan vliegt hij vlak, dan nog lager en weer vlak, nog lager...

volgens mij voel je dat telkens als hij een beetje naar beneden gaat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stijgen:
Bij het stijgen en dalen wordt de druk in de cabine geleidelijk aangepast, dat kan een onaangenaam gevoel in de oren geven. De holte van het middenoor is gevuld met lucht die afgesloten is van het uitwendig oor met de gehoorgang door het trommelvlies. De buis van Eustachius verbindt het middenoor met de neusholte en de buitenlucht.
Bij het opstijgen zal het volume van het gas in het middenoor, volgens de wet van Boyle, toenemen. De lucht in het middenoor zet uit en ontsnapt via de buis van Eustachius naar de neusholte en zo naar de buitenlucht. De druk aan de binnenkant van het trommelvlies wordt daardoor gelijk aan de druk aan de buitenkant. Het ontsnappen van de lucht ervaar je als een klikgevoel in de oren en treedt bij het opstijgen of dalen ongeveer elke tweehonderd meter op. De buis van Eustachius werkt als een soort klep die de lucht maar in een richting laat voorbij stromen.
Het stijgen veroorzaakt zelden problemen.

Het landen

Bij het dalen gebeurt het omgekeerde. Er moet lucht van de neusholte het middenoor instromen. Zodat er zich terug tussen beide drukken een evenwicht instelt. Maar de eenrichtingsklep in de buis van Eustachius verhindert dit. De druk aan de buitenkant van het trommelvlies wordt groter dan aan de binnenkant en het trommelvlies wordt lichtjes ingedrukt. Deze vervorming veroorzaakt een gevoel van volheid in het oor en een vermindering van het gehoor. Dit gaat zo door totdat er toch lucht binnenstroomt.

Treedt er geen evenwicht op tussen de druk aan de binnenkant en de buitenkant van het trommelvlies, dan kan dit tot duizeligheid leiden. Ons evenwicht is verstoord. Eventueel kan het trommelvlies gaan bloeden of zelfs scheuren. Veel slikken en gapen is meestal voldoende om de buis van Eustachius beter te laten functioneren. Dit is echter maar efficiënt voor ongeveer vijftig procent van de bemanningen. Soms is het nodig om met gesloten neus en mond lucht in de keel- en neusholte te persen. Dit is de zogenaamde Valsalva-manoeuvre. Omdat deze methode bij het dalen sneller werkt, moet je het wel voorzichtig doen. Anders krijg je overdruk in de oren en dat is nog hinderlijker.

Hopelijk ben je een beetje geholpen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk antwoord. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit hele enorme antwoord verliest zijn waarde door de zin: 'Maar de eenrichtingsklep in de buis van Eustachius verhindert dit' De buis van Eustachius heeft ten eerste geen klep en werkt ten tweede twee kanten op anders zou er zonder een gescheurd trommelvlies geen enkele mogelijkheid zijn om de lucht in het middenoor aan te vullen. Ten derde geef je geen antwoord op de vraag waarom de vraagsteller bij het dalen meer last heeft van zijn oren dan bij het stijgen.
De mens heeft van nature minder moeite om overdruk(druk in het oor hoger dan de buitenlucht) in het oor te verhelpen dan onderdruk (druk in het oor lager dan de buitenlucht). Bij overdruk hoef je alleen even te gapen waardoor de buis van Eustachius zich even opent en het drukverschil wordt verhopen. Dit doe je vaak gewoon onbewust. Bij onderdruk moet je echt je even je best doen om wat lucht je oor in te persen, door bijvoorbeeld je neus dicht te knijpen en daarna door je neus uit proberen te blazen. Veel kauwen kan ook helpen, het bekende kauwgom trucje maar die werkt niet voor iedereen.

Overdruk ontstaat bij het stijgen, doordat de druk in de cabine van het vliegtuig afneemt (de luchtdruk in een vliegtuigcabine is ongeveer net zo hoog als bovenop een berg van 2km)

Onderdruk ontstaat tijdens het landen, doordat de druk in de cabine weer stijgt en je trommelvlies naar binnen gedrukt wordt. Je moet je oor eigenlijk als een soort ballonnetje weer opblazen door druk op je neus te zetten. Maar voor sommige mensen gaat ook dit heel gemakkelijk
Als je verkouden bent is het nog lastiger om je oor te klaren.

Duikers hebben hetzelfde probleem maar dan wat erger omdat de druk onder water nog veel hoger is. Als ze naar beneden gaan (hogere druk) moeten ze persen. Maar naar boven (lagere druk) gaat het vaak heel gemakkelijk.