Wat is dit voor gaatje in het vliegtuigraam?

Waar dient dat voor. Volgens mijn zoontje is het een kogelgat...:)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Amadea
11 jaar geleden
Het ziet er niet uit als een gaatje, maar als ijsafzetting. Je ziet echt de lijntjes van de ijskristallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat ronde plekje (buisje?)lijkt op een gaatje.

Het beste antwoord

Dat gaatje zit in een kunststof plaatje wat voor het daadwerkelijke vliegtuigraam zit. Het glazen vliegtuig raam staat in direct contact met de buitenlucht en kan extreem koud worden (tot -60graden) om te voorkomen dat mensen daar tegenaan leunen en vastvriezen zit er een beschermplaatje voor. Door de temperatuurverschillen tussen het glas en het plaatje (en de drukverschillen in de cabine) veranderd het volume van de lucht ertussen steeds. om te voorkomen dat het plastic plaatje tegen het raam gezogen wordt zit het gaatje daar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant. Hoe dik is het glas eigenlijk? Zo tezien bestaat het geheel uit drie lage? Plastic bij de passagier wat je kan aanraken, dan plastic met dat gaatje en dan de glazen buitenkant? En dat ijs zit aan de binnen of buitenkant van het glas?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de dikte van het glas moet ik je het antwoord verschuldigd blijven maar het zal niet heel dik zijn aangezien alles bij vliegtuigen om gewichtsbesparing draait. dat ijs zit aan de binnenkant, dat is vocht uit de cabine wat door het gaatje gezogen wordt vervolgens condenseert door afkoeling en daarna aan het raam vast vriest.