Wat speelt een grotere rol bij het ontwerpen van een vliegtuig, aerodynamica of een mooi uiterlijk?

Zoals uit mijn username valt op te maken ben ik een liefhebber van de Boeing 787. Ik begon me op een gegeven moment af te vragen wat nou zwaarder weegt bij het ontwerpen van een vliegtuig, een mooi uiterlijk of hele goede aerodynamica.
Nu is de Boeing 787 een prachtige vliegtuig, maar heeft tegelijkertijd ook verbeterde aerodynamica omdat de ontwerpers inspiratie hebben opgedaan van dolfijnen (vorm van de neus).
Natuurlijk is het voor luchtvaartmaatschappijen van groot belang dat ze met zuinige vliegtuigen vliegen, maar zou de Boeing 787 met een minder mooi of lelijk uiterlijk net zo goed verkopen?
Is de 787 per toeval zo mooi geworden bij het zo aerodynamisch mogelijk maken van het toestel, of hebben de ontwerpers misschien toch gestreefd naar een zo mooi mogelijk uiterlijk? Want het oog wil natuurlijk ook wat..

Sorry voor de lange tekst en alvast bedankt voor de reacties!"

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je geeft al wat punten aan: Mooi, aerodynamisch, zuinig, goed verkopen. Ik denk dat ze inspiratie opdoen zoals jouw voorbeeld een dolfijn. Tegelijkertijd wel weten wat ze willen (zoals A380, vrachtvliegtuig, Cessna enzovoort). Hier mee aan de gang gaan en dan ook letten op aerodynamica en uiterlijk. Commerciële vliegtuigen moeten ook wel er mooi uitzien maar functionaliteit telt ook. Tegenwoordig de uitstoot dus luchtweerstand laag en zuinige motoren en graag ook nog eens stil. Wellicht enigszins gebonden aan regels en wetten maar proberen de gulden middenweg te kiezen. De opdrachtgever zal zelf ook al aangeven wat hij wil in en aan het vliegtuig. Door het aanpassen van de stroomlijn van het vliegtuig na testen in de windtunnel (op gewoon op computer) zal het uiterlijk ook wel weer wat veranderen. Eén ding pakken is denk ik problemen krijgen met andere eisen op het eind. Dus alles/zo veel mogelijk tegelijk in het begin bij het ontwerp meenemen, denk ik.

Dat is heel makkelijk te beantwoorden. Jij vindt dat toestel mooi, maar dat is persoonlijk en subjectief. Het draait allemaal om de aerodynamica en om goedkoper draaiende motoren. Elke procent brandstofbezuining is een miljardenbezuiniging op wereldniveau bij zo een kist.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100