Wat is de historie van Schiphol ?

Ik vroeg mij af waarom schiphol ooit gebouwd was en door wie. Misschien kunnen jullie mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Schiphol. De herkomst van de naam is niet helemaal duidelijk. Of de naam duidt op een wijkplaats voor schepen in het vroegere Haarlemmer Meer, of het was een graf (hol) voor vele schepen bij zuidwester storm: scheepshol, schiphol. Of de naam Schiphol is ontleent aan een draaikolk welke ontstond op de huidige locatie van de luchthaven Schiphol en wel wanneer er een zuidwester storm ontstond op het toenmalige Haarlemmer meer. Na de drooglegging van de Haarlemmer meer in 1852 verdween ook het ‘schiphol’.

In 1917 werd Schiphol aangelegd als militair vliegterrein. In 1920 werd het opengesteld voor de burgerluchtvaart, met name voor de KLM. In 1926 nam de gemeente Amsterdam het beheer van Schiphol over. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Schiphol door luchtbombardementen totaal verwoest. Na de herbouw kwam de luchthaven in 1958 onder beheer te staan van de NV Luchthaven Schiphol. Het Rijk was aandeelhouder, samen met de gemeenten Amsterdam en Rotterdam. In 1967 werd het nieuwe Schiphol-Centrum in gebruik genomen. Het oude Schiphol bleef bestaan als Schiphol-Oost.
Schiphol-Centrum omvatte destijds een centraal stationsgebouw met vijf pieren, waaraan de vliegtuigen parkeren. Er zijn vrachtgebouwen, douane-entrepots, een verkeerstoren, een Rijksluchtvaartdienstgebouw.

In 1981 kwam er een aansluiting op het spoorwegennet (lijn Amsterdam-Schiphol-Leiden). In 1991 kwam de nieuwe verkeerstoren gereed, 101 meter hoog, de hoogste ter wereld. Uit datzelfde jaar dateert een Plan van Aanpak voor Schiphol en Omstreken waarin de luchthaven toestemming krijgt uit te groeien tot Europese ´mainport´. De verwachting is dat het Europese luchtverkeer zich de komende jaren zal concentreren op ´mainports´, kruispunten van internationaal verkeer, met aansluitingen op luchtlijnen, wegverkeer en spoorwegen. In 1996 werd op de luchthaven een grote uitbreiding gerealiseerd met vernieuwde vertrek- en aankomsthallen, hotels en een groot winkelcentrum.

Als de verdere plannen van Schiphol allemaal doorgaan, zal de luchthaven 44 miljoen vliegtuigpassagiers per jaar kunnen verwerken, vijf miljoen treinpassagiers en 3,3 miljoen ton vracht. De totale werkgelegenheid op het luchthaventerrein zal dan volgens Schiphol-prognoses toenemen tot 125 duizend werknemers. In 2006 was Schiphol in grootte de vierde luchthaven van Europa na Londen, Parijs en Frankfurt.