Wat is een ''dummy vliegveld''?

Ik las iets op deze form (http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=267) over een dummy vliegveld maar wat is het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De dummy vliegvelden hadden meerdere doelen. Direct na de Duitsers in mei 1940 ons land binnengevallen waren, kregen alle Nederlandse vliegvelden dichtbij of op afstand één of meerdere schijnvliegvelden (Scheinflughafens). Deze werden gebouwd (uit soms eenvoudige materialen) om onder andere verwarring te veroorzaken bij de Britse RAF piloten, die als doel hadden de Nederlandse, operationele vliegvelden te bombarderen. De Duitse Luftwaffe hoopte met deze schijnvliegvelden niet alleen aanvallen op echte vliegvelden te voorkomen, maar VOORAL om zoveel de geallieerde vliegtuigen, die op weg naar Duitsland waren, dankzij deze truc onder vuur te nemen. Daarnaast is er nog een derde belangrijke reden voor de aanleg van de dummy vliegvelden. Zij dienden namelijk als locaties waar Duitse bommenwerpers hun overbodig geworden bomladingen konden droppen voordat zij de landing inzetten.

Aan de Nederlandse kust gebruikten de Duitsers voor dezelfde truc ook nagebouwde boten.

Dummy vliegvelden in Nederland : Aalsmeer, Brakel/Alphen (Gilze-Rijen), Dun (Welschap/Eindhoven), Egmond-Binnen (Bergen), Harskamp (Veluwe), Marrum (Leeuwarden), Middenmeer (De Kooy/Den Helder), Noordwijkerhout, Ockenburg (Den Haag), Ouddorp (Waalhaven), Renesse (Haamstede), Schandelo (Venlo), Schipluiden, Uitdam (Schellingwoude), Velthuizen (Soesterberg), Vogelenzang (westelijk van Haarlem), Voskamp (Volkel) en Woudenberg (Soesterberg).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een dummy vliegveld is een namaak vliegveld, bedoeld om bommenwerpers in verwarring te brengen zodat ze niet het echte vliegveld aanvallen, maar het onbelangrijke namaak vliegveld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het gaaf om er een te bezoeken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat er 67 jaar na de tweede wereldoorlog nog veel van terug te vinden is. Zelfs een groot deel van de echte vliegvelden uit die tijd bestaan niet meer.