Is een vliegtuig sneller als hij wind mee heefd?

Ik en mijn vriend hebben een duscussie hij geloofd namelijk niet dat een vlieugtuig van Amsterdam naar New York driekwartier kortere reistijd heefd omdat het vliegtuig wind mee heeft.
Is het dus mogelijk dat een vliegtuig veel sneller is omdat hij wind mee heefd?

Toegevoegd na 1 uur:
Dus als je van Schiphol naar New York vliegt kan het dus driekwartier schelen omdat je wind mee hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11K

Antwoorden (5)

Ja een vliegtuig is eerder op de plaats van bestemming met wind mee. Hoe langer de reis hoe groter het voordeel in tijd is. Heb dit zelf al verschillende keren meegemaakt met een reis uit India gaf dat een half uur eerder op de plaats van bestemming.
10 jaar geleden
Ja, met wind mee vlieg je sneller. Door de straalstroom (jetstream) vlieg je sneller van NY naar Amsterdam dan van Amsterdam naar NY. Die wind heeft altijd dezelfde richting, maar niet altijd dezelfde kracht. Soms heb je er dus meer voordeel/last van.

Toegevoegd na 5 uur:
De toevoeging op de vraag klopt niet; de vlucht vanuit NY naar Amsterdam zal korter duren dan de vlucht vanuit Amsterdam naar NY. Het verschil in tijd kan wel 1 uur zijn (!).

Toegevoegd na 21 uur:
Zie de afbeelding voor een voorbeeld van geplande vliegtijden, waaruit al blijkt dat de terugvlucht korter duurt (rechtsonder). Die tijden zijn gebaseerd op het gemiddelde effect van de straalstroom, de werkelijke vluchttijden kunnen dus een groter (maar ook kleiner) verschil hebben.
Plaatje bij antwoord
gvrox
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
Nuttige toevoeging; ik had mijn uitspraak over de windrichting wat moeten nuanceren. Ik bedoelde dat de richting altijd een component van west naar oost heeft, waardoor de vlucht naar Nederland vanuit de VS korter duurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal, zag de toevoegingen (reacties) te laat.
Op zich ja. maar men krijgt een snelheid op die men moet vliegen, Dus men gaat niet harder, maar hoeft minder brandstof te gebruiken.
Als een piloot dan ook weet dat een stuk hoger of lager gunstiger wind is vraagt hij meestal een andere vlieghoogte aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee en ja.
Als je deze grafieken mag geloven is het maar 30 minuten.
En het is een jetstream die die dan mee heeft.
Een windje van ongeveer 100 km/u.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De snelheid zoals aangegeven in het vliegtuig is de snelheid t.o.v. de omgeving (lucht) Net als een schip t.o.v. het water. Tegen de stroom in (wind) of met de stroom (wind) mee maakt het verschil met de snelheid t.o.v. de grond. Dit kan erg veel zijn. Daarom zoeken verkeersvliegtuigen een gunstige wind (straalstroom) om brandstof te besparen (sneller op bestemming te zijn). Tussen Amerika en Europa staat een permanente straalstroom richting Europa op ongeveer 10 km hoogte. Vandaar de tijdwinst.