waarom voorziet men een vliegtuig niet met onbreekbare brandstofcellen?

Ik kijk veel autosport. Daar hebben ze onbreekbare brandstofcellen/tanks, er breekt (bijna) nooit brand uit na een crash. Als er brand te zien is, is dat een olievuurtje van de motor. Dit is omdat deze cellen niet te breken zijn, en zelfdichtend zijn. Waarom gebruikt men dit niet in de vliegwereld? Ik denk dat de kosten en baten redelijk tegen elkaar op kunnen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de vliegtuigindustrie gaat het qua materiaal om 2 dingen: gewicht en materiaaleigenschappen bij extreem lage temperatuur (rond -60 celcius). Het is zeer waarschijnlijk dat het gebruik van het soort materiaal waar jij het over hebt niet geschikt is. Veel materialen "verliezen" hun plasticiteit, hardheid etc. onder extreem koude omstandigheden.

In de constructiewijze van een vliegtuig is de "carrosserie" de tank. De autosport gaat tot snelheden van max 300 km per uur, een vliegtuig haalt een drievoud van deze snelheid. Reken daar de door de antwoordgeven hierboven gegeven materiaal problemen erbij en dan werkt dit niet. overigens zijn er meerdere tnaks en enorme vormen. Daarom experimenteert men met additieven die bij openscheuren van een tank de brandstof ontbrandbaar zou moeten maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100