hoe mistig moet het zijn, om vliegtuigen geen toestemming meer te geven om te landen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In principe kan elk vliegtuig via de ILS (instrument landing system) landen op instrumenten. Dan heb ik het niet over kleine cessna vliegtuigen, maar over IFR vliegtuigen zoals grote boeings (die geavanceerde instrumenten aan boord hebben). Er bestaat geen exacte waarde van mist om de vliegtuigen niet meer te laten landen. Mist wordt in de luchtvaart pas mist genoemd als het zicht minder dan 1000m, maar wat er toevallig vandaag aan de hand is (vandaag zeer dichte mist), is erger dan die gewone 'mist'.

Ik schat dat er normaal gesproken zo'n 70 vliegtuigen per uur landen op schiphol, nu kunnen dit er maar (schatting) 35 zijn, omdat je voor de veiligheid wel wat verder uit elkaar moet vliegen.

Een kort antwoord op je vraag, hier zijn geen aparte en afgesproken waardes voor. Aangezien dit al zeer dichte mist genoemd wordt, en er enkel wat vertraging is, zal nog dichtere mist nauwelijks of nooit voorkomen. Ik denk niet dat dat ook gaat voorkomen, er zullen altijd wel (een paar) vliegtuigen kunnen landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hangt ervan of het vliegveld ILS heeft geinstalleerd en welke categorie ILS je toestel heeft. Met ILS cat IIIC kan je volledig automatisch landen en maakt het niet uit dat het zicht 0 meter is.