Ha, die Naatje;

Het is een beetje bot, maar goed; gordels dragen in een vliegtuig heeft niet zoveel met jouw eigen veiligheid van doen. Luchtvaartmaatschappijen houden nauwkeurig bij wie er aan boord zijn en in welke stoel zij zitten. Het belangrijkste nut van riemen voor vliegtuigpassagiers ligt dan ook bij de identificatie van eventuele slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Met turbelentie of een harde landing is het prettig om vast te zitten ipv door het vliegtuig te stuiteren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog nooit een luchtzak meegemaakt zeker?

Een vliegtuig dat in een luchtzak belandt, zal veelal een eind omlaag vallen. Een dergelijke val bedraagt doorgaans enkele meters, maar dat kan oplopen tot tientallen meters. Een luchtzak is een vorm van turbulentie.

Als je niet in je riem zit, bestaat er een aanzienlijke kans dat losse voorwerpen, en in uitzonderlijke gevallen ook passagiers, door de cabine gaan vliegen en daarbij schade veroorzaken of oplopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt inderdaad onzinnig, maar, net als op een vorkheftruck een gordel om te doen, zodat je er niet afkan springen aan de kant waar de heftruck om zou kunnen vallen als dat dreigt, zorgen de gordels in een vliegtuig blijven zitten gedurende delicate manoeuvres waarbij de kans groter is op incidenten en paniekreacties van het publiek. Op deze manier brengen ze het vliegtuig niet uit evenwicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wat zijn 'delicate manoeuvres' in de passagiersluchtvaart?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opstijgen en landen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
passagiers brengen een vliegtuig niet uit z'n evenwicht, hoor...En alle bewegingen die de piloten met passagiers aan boord maken zou je delicaat kunnen noemen. Een B737 kan een looping vliegen, maar dat is niet zo behaaglijk voor een passagier met een laptop en een kopje koffie....
AWM
14 jaar geleden
In theorie zou een 737 een looping kunnen maken. Met alle elektronika uitgezet die dat zou verhinderen. Maar niemand zou dat in zijn hoofd halen met een apparaat van 40 miljoen dollar. Maar zelfs dan is het niet uitgesloten dat de laptop op je knieën blijft liggen. Centrifugaalkracht, hè....
Het probleem is de snelheid bij het einde van de looping.
Bijna onmogelijk zonder overspeed, en daar kan een verkeersvliegtuig heel slecht tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord heb ik beredeneert en begrijp dat het niet juist is, daarom vraagje aan de kenners, Als men constateert dat alle zware mensen links zitten, en alle lichtere aan de rechterkant van het vliegtuig, gaan de plaatsen dan herschikt worden? *is horen zeggen, en speelde mee in beredenatie*
Passagiers zouden wel eens kunnen gaan denken dat ze zelf kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je ziet ze.
;-)
Ik denk dat je nog nooit een afgebroken start hebt meegemaakt? Ik hoop het niet voor je, maar ik dus wel.
Zonder gordel lig je echt met z'n allen voorin.
En, maar dat is al eerder gezegd, bij hevige turbulentie
zijn de enige gewonden de mensen zonder gordel om.
Zie link:
"He said many of those injured were not wearing their seatbelt, despite the "fasten seatbelt" light being lit for about an hour prior to the turbulence."
AWM
14 jaar geleden
Bij normale vliegbewegingen, en zelfs bij matige turbulentie lijkt het niet altijd nodig om je stoelriem vast te maken, maar bij hevige turbulentie kan je niet meer lopen zonder je met twee handen vast te houden, en zelfs dan nog alleen maar af en toe een voetje...Losse voorwerpen op de trolleys stuiteren alle kanten op, net zoals de trolleys zelf, en dan moet ook het cabine-personeel in de riemen - bijv, als er onweersbuien in de buurt zijn, of als je over heel hoge bergen als de Andes vliegt - de wind is daar dusdanig sterk en lagen opstijgende en neerdalende lucht spelen dan achtbaantje met het vliegtuig. Ik heb het meegemaakt, dat er trolleys, die niet op tijd afgebouwd waren om in de garages in de galleys (boordkeukens) vastgezet te zijn, omvielen nadat ze zo'n 40 cm loodrecht omhoog getilt waren - zo'n trolley weegt tussen de 85 en 120 kilo.....Zulke turbulentie komt vaak volledig onverwacht, en is op de weerradar niet te zien (clear air turbulence). De vliegtuigen die voor je uit vliegen geven het door, en dan krijg je, midden in de maaltijdservice te horen, dat je binnen 5 minuten alles opgeborgen en vastgezet moet hebben. Soms haal je dat niet - ik heb een keer een trolley geprobeerd vast te houden met twee handen, terwijl de passagiers mij staande hielden door me aan m'n schort vast te pakken.
Geloof me : doe die riem nou maar om.
Een vliegtuigdak is heel wat harder dan jouw schedel, als je ertegenaan vliegt, en botbreuken bij passagiers die niet vastzitten zijn dan héél gewoon.
Op je brommertje ga je zo'n 40/50 km, een vliegtuig op kruishoogte 800/900, en bij de landing toch altijd nog bijna 300 km. Met passagiers aan boord remmen de piloten niet maximaal, maar áls er ooit een noodstop gemaakt moet worden, en je zit niet vast, hoef je nooit meer naar de tandarts.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is hetzelfde als je in de vliegende hollander zit bij de efteling, of een andere atractie. Ze willen het risico niet lopen wanneer er iets gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er even vanuit dat de gedachte achter deze vraag iets is als "als een vliegtuig neerstort ben je toch wel dood".

Maar dat is natuurlijk niet zo. Vliegtuigen willen ook wel eens een noodlanding maken, waarbij niet gelijk alles ontploft. Piloten zijn soms prima in staat om de kist aan de grond te krijgen, zonder dat daarbij doden vallen.

In die lichtere crashes doet een gordel wonderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook gewoon een ingebouwde regel zijn. In bepaalde gevallen helpen die gordels wellicht in het geheel niet, maar iedereen zit wel op z'n plaats. Als iedereen zomaar door het vliegtuig loopt bij opstijgen of landen en er gebeurt iets, dan is dat vragen om problemen. Beetje vergelijkbaar in het klein met de auto. Als je je kinderen op schoot hebt zonder gordel is dat vragen om problemen. Er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat goed mis. Dus gewoon in de gordel, dat is de regel. Enkel en alleen dus omwille van de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat Naatje heeft gezegd wel eens turbulentie te hebben meegemaakt, maar daarbij gewoon in de stoel te kunnen blijven zitten.

Wel, Naatje, in dat geval moet ik je melden dat je *geen* "echte" turbulentie hebt meegemaakt. Die is zo hevig dat je uit je stoel wordt gesmeten. Opzij of omhoog, dat maakt niet uit. Echte turbulentie is wel even wat anders dan dat beetje getril waardoor de koffie uit je bekertje spettert.

Een andere reden is wanneer er een crash is, maar het toestel niet meteen tegen een bergwand vliegt. Zeg maar alle vormen van "extreem harde landing". In zo'n geval sterven de meeste passagiers niet door de directe gevolgen van de crash, maar door de situatie daarná.

Heb je geen riem om, dan leef je nog, maar ben je bewusteloos. Dat is niet handig in een brandend vliegtuigwrak. Beter vijf seconden nodig hebben om je van je gordel te ontdoen voordat je kunt vluchten, dan vjif minuten nodig hebben om te ontwaken uit je bewusteloosheid.

Er gaat een fabeltje dat gordels zouden dienen om de passagiers op hun plaats te houden voor identificatie bij een crash. Dat is echt een fabeltje. Ten eerste zie je sowieso al vaak dat passagiers op een andere plek gaan zitten dan waar ze zijn ingedeeld. Verder zijn er veel vluchten met "free seating". En bij een flinke crash liggen de fragmenten van het toestel verspreid over de grond. Dan vind je hier en daar een rijtje stoelen met lijken - zonder dat je kunt nagaan of die stoelen rij 5 of rij 37 waren.
14 jaar geleden
Enig idee hoevaak per jaar er gewonden vallen aan boord van vliegtuigen door turbulentie????

Als je echte turbulentie hebt knal je rustig met je kop tegen het plafond.