Worden de cockpit instrumenten van een verkeersvliegtuig gepoetst?

Ik zie wel eens op youtube filmpjes vanuit een cockpit tijdens de landing of bij het opstijgen. Het valt mij op dat ik dan bijna altijd vingerafdrukken zie op het glas van de instrumenten. Hoe en door wie worden ze gepoetst?.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Allebei de antwoorden hierboven zijn juist. Een cockpit heeft zo eens in de paar weken een 'Deep cleaning' door gespecialiseerde mensen, daartussen proberen de heren/dames piloten het zo schoon mogelijk te houden. Hiervoor liggen er (bij mijn bedrijf iig) nat/droog doekjes voor vingerafdrukken van instrumenten te halen en desinfecteerdoekjes om de oppervlakten schoon te houden. Pepernoten die op de grond vallen kunnen dus een tijdje blijven liggen. . .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allemaal voor de antwoorden,ik heb nu mijn vraag waar ik al een tijdje mee rond liep duidelijk en helder beantwoord.

Andere antwoorden (3)

Bij de luchtvaartmaatschappij waar ik bij werk, poetsen de piloten die dingen soms zelf.
Het bleek dat de schoonmaaksters soms dingen te nat schoonmaakten of dingen verstelden. Dus doen ze het liever zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons bedrijf doet dit. Cockpits schoonmaken.
Wij zijn een facilitair bedrijf dat hiervoor ingehuurd wordt.
Geloof me, een cockpit is een smerige zooi.
Piloten zitten er soms 11 uur lang en dan is zo een kleine ruimte een grote bende. en stof zooi.

Voor een cockpit clean heb je een een aparte opleiding nodig. Een cockpit wordt enkel op verzoek gecleand en niet elke dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om er zeker van te zijn dat alle schakelaars,knopjes etc in de goede stand staan kan er na het schoonmaken nog een pmtl gedaan worden. Op een pmtl (post maintenance transfer list= lijstje na het onderhoud) staan de standen vermeld waarin elke schakelaar of knop moet staan voordat de piloten de kist overnemen. De pmtl wordt gedaan door een bevoegd persoon die er dan ook zijn stempel voorzet.