Hoe kan de piloot van een traumaheli snel de goede straat vinden boven een grote stad?

Hebben ze misschien een TomTom aan boord? En zo ja, doet ie het wel bij zulke snelheden?

Picture for question
escape
12 jaar geleden
1.8K
Cryofiel
12 jaar geleden
Interessante vraag! Ik heb geen idee. Ik kan wel een gok in de groep gooien: Na een melding stijgt de piloot zo snel mogelijk op, en vliegt hij alvast ongeveer in de juiste richting. Intussen zoekt de meldkamer het adres op. Zodra ze dat weten, geven ze de coördinaten aan de piloot. Dus geen tomtom, maar de directe GPS-coördinaten (NB en OL, of een equivalent daarvan). De piloot voert die coördinaten in en kan zo direct naar het juiste punt vliegen. Overigens is er goede kans dat er, op het moment dat de heli ter plekke is, ook al enkele hulpverleningsvoertuigen ter plekke zijn. De piloot kan de plek dan herkennen aan de zwaailichten.

Het beste antwoord

De coördinaten van de plek waar het slachtoffer is worden door de ambulancedienst doorgegeven. In een helicopter zit GPS-apparatuur, dus ze voeren de coördinaten in en kijken daar waar een open plek is om te kunnen landen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt inderdaad. Mbt tot de landingsplek: In het zogenaamde driehoeksoverleg met officier van dienst (ovd) brandweer (indien aanwezig), ovd politie en ovd ambu een locatie aangegeven waar te landen. Soms is dit, zeker in een drukke stad, soms wel een halve kilometer van het plaats ongeval vandaan. Dan spoedt de politie zich alvast naar de landingsplaats, pikt daar de arts op en brengt deze met spoed naar de locatie ongeval. Maatje van mij is piloot op zo'n ding. Lucky bastard! ;-)

Andere antwoorden (3)

Geen Tom Tom maar een stratenboek en kennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
En dat in het donker boven een stad waarbij je de straatnamen niet kunt lezen? Dat kan ik al nauwelijks op de grond :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al in een andere reactie aangaf, mijn maatje is helipiloot en ze maken wel degelijk gebruik van GPS.
Ben er zelf al regelmatig geweest, ze werken met kaart coördinaten. Iedereen op de heli heeft zijn eigen taak, de piloot start de motoren, verpleegkundige zoekt de vliegroute en de arts die spreekt met de alarmcentrale.

Heb ook nog een link van de LifeLiner 1 bij gedaan, is wel van de werkwijze van a'dam maar is zo goed als hetzelfde overal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze werken idd met gps coordinaten.
Daarnaast mag je niet zomaar overal vliegen. De heli op de VU in amsterdam moet rekening houden met routes van en naar schiphol waar hij niet zo maar door mag.

Een heli heeft een gps kaarten systeem plaatsbepaling waarmee hij exact kan zien waar hij zit, daarnaast heeft de verpleger kaarten. in contact met de plaatselijke hulpdiensten wordt dan een landingsplaats bepaald kort mogelijk in de buurt van de plaats van bestemming.
Dit gaat groten deels op zicht