Waarom is een retour vliegticket goedkoper dan een enkeltje?

Waarom is een retour vliegticket goedkoper dan een enkeltje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar wil je heen ? dan kunen we je beter adviseren!!

Antwoorden (3)

Dat is een goedbewaard geheim uit de reiswereld. Er is geen enkele luchtvaartmaatschappij die hierop een zinnig antwoord geeft. Ze zeggen dat ze graag zien dat je op de terugweg ook gebruik maakt van hun diensten. Maar dat verklaart nog niet dat een retour vele malen goedkoper is dan een enkele reis, het prijsverschil is absurd groot.

Als je nog niet weet op welke datum je terug reist en daarom liever een enkele reis wilt boeken kun je het beste toch kiezen voor een retour. Je kunt dan -met administratiekosten van ca. 150 euro- de terugreisdatum veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord klopt wel, zag van de week op tv hier een programma over. Niemand kon hier een zinnige verklaring voor geven en die tip van retourticket en kosten van 150 voor wijziging werd ook genoemd. Dus van mij een +
ronron1212
12 jaar geleden
+
Bij de prijsvechters werd echter weinig tot geen verschil gevonden tussen het verschil van een enkele reis, en dat van dezelfde vlucht als onderdeel van een retourtje. Boek je dus meestal via Easyjet, Ryanair of Transavia, dan hoef je je hier weinig zorgen over te maken. Al blijft het opletten natuurlijk!

De oorzaak van de enorme prijsverschillen is niet duidelijk. Sommige maatschappijen bieden enkele reizen alleen aan via business class,, maar dit is niet bij elke aanbieder het geval. Ook de gedachte dat maatschappijen graag hun vliegtuigen zo vol mogelijk willen hebben lijkt niet op te gaan. Een prijsverschil is dan inderdaad logisch, maar een enkele reis die ruim tweemaal duurder is dan een retourtje niet. Ook navraag bij een aantal maatschappijen leverde geen eenduidige verklaring voor de prijsverschillen op.

Conclusie

Vergelijk bij het boeken van een vliegticket sowieso de prijzen, maar als je met een grotere aanbieder vliegt, is de kans zeer groot dat een retourtje voordeliger is dan een enkele reis. Als je een enkele reis wilt boeken, kun je dus veel beter een retourticket reserveren, om alleen van de heenvlucht gebruik te maken.

Wil je ook terug, maar weet je nog niet precies wanneer? Boek dan nooit twee losse vluchten! Bij veel maatschappijen kun je je retourvlucht voor een beperkt bedrag laten omboeken. Je besparing kan hierbij oplopen tot meer dan driekwart van de ‘normale’ prijs. Een andere optie is het boeken van een open jaw ticket, dit kan vaak nóg goedkoper zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat grote airlines zoals KLM vliegticket prijzen baseren op retourvluchten en lowcost airlines de prijzen baseren op enkele vluchten (dus een retour is dan 2x de enkele vlucht).