Roken in het vliegtuig ?

In vliegtuigen zie je steevast het signaal "verboden te roken" oplichten, sommige vliegtuigen hebben nog een asbakje in de leuning.

Ik vroeg me af of er eigenlijk nog vliegtuigen zijn waarin gerookt mag worden.
Indien niet, sinds wanneer geldt dan het totale rookverbod?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.8K

Antwoorden (8)

Volgens mij mag in geen enkele openbare ruimte meer gerookt worden, dus ook niet in een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verboden om te roken in vliegtuigen! Sinds wanneer dit is weet ik niet precies. De asbakjes zitten er nog in, omdat het te duur is om alle stoelen te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve in privé vliegtuigen
ronron1212
12 jaar geleden
Nee ook dan niet er is bemanning aanboord
Een jaar of dertien geleden weet ik nog dat ik rookte op vluchten naar turkije. Onvoorstelbaar nu. Ik wordt oud :) of juist niet na al dat roken. Haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor passagiers is het streng verboden. Maar zeg ik erbij die jongelui achter de cockpit die roken wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote lulkoek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken in de cockpit is levens gevaarlijk en streng verboden ivm brandgevaar. daarnaast is leid het af en is het schadelijk voor de andere (co)piloot.
Het roken in bijna alle vliegtuigen werd in de jaren 90 verboden; enkele jaren later volgde een rookverbod in het Nederlandse openbaar vervoer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roken_(tabak)

Roken in personenvervoer
Vliegtuigen vliegen al vanaf 2002 rookvrij, maar de tabakswet geldt ook voor alle andere vormen van personenvervoer.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/20142-niet-meer-roken-in-het-openbaar-door-de-tabakswet.html

En hier nog een aardig artikel
http://jeugdsentimenten.net/2010/03/02/roken-in-vliegtuigen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo langzamerhand verdwijnen de asbakken uit de vliegtuigen. Of ze zijn dichtgelast.

In Nederlandse vliegtuigen is roken verboden.
Ik weet wel dat bij bijvoorbeeld Iranair de stank van sigaretten je tegemoet komt als je er in komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarnaast kan de rook van sigaretten onderdelen van het vliegtuig aantasten. Het is niet zo schadelijk en naar mijn weten is daarom nog nooit een vliegtuig neergestort maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er mag niet meer gerookt worden in de meeste grootte airliners. Maar in de general aviation en prive jets mogen de eigenaren dat zelf bepalen. Als je een jet zou huren kab je ook kiezen tussen een rokers/niet-rokers vliegtuig