"Wilde" vlucht over Andes. Wat kan er zijn gebeurd?

Wij vlogen van Santiago de Chile (heel slecht weer) naar Sao Paulo. Boven de Andes schudde het vliegtuig enorm alsof we over een hobbelweg reden. Het gesprek in de pantry verstomde. De motoren gingen aan en uit. In Sao Paulo werd het vliegtuig helemaal gecontroleerd. (3 uur vertraging) Wat kan de reden zijn geweest?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kan een aantal dingen zijn, maar om het precies te weten moet ik meer informatie hebben over het type vliegtuig, de leeftijd van het vliegtuig en de luchtvaartmaatschappij (de registratie zal heel mooi zijn). De FDR en de CVR (zeg maar de zwarte dozen) zijn natuurlijk ideaal, maar die heb je waarschijnlijk niet. dit is één theorie Omdat de Andes een hoog langgerekt gebergte is is de lucht er boven onstabiel (de wind gaat er overheen wervelen). dit kan turbulentie veroorzaken. (zie plaatje hieronder) Als gevolg van turbulentie zouden er misschien luchtbellen kunnen ontstaan in de brandstof leidingen. Waardoor de motoren tijdelijk geen brandstof kunnen krijgen. het kan zijn dat ik er helemaal naast zit omdat ik niet genoeg informatie heb. Ook omdat ik niet precies weet hoe zo'n brandstofsysteem in elkaar zit. Er zijn er nog meerdere maar dan heb je meer informatie nodig. Nog een vraagje gingen de lichten uit toen de motoren uitvielen? Toegevoegd na 14 uur: de wind achter zou geen probleem moeten opleveren. De Remmotoren (ook wel reverse trust genoemd) zijn tijdens de vlucht niet actief. Als dat wel zo is dan is er iets mis. LAN vliegt met 2 soorten 737 een oude 200 en nieuwere 800. Als het vliegtuig lange dunne motoren heeft is een 200 bij kortere dikke motoren is het een 800. die hebben andere motoren en ander brandstof systeem. Toegevoegd na 14 uur: de wind achter zou geen probleem moeten opleveren. De Remmotoren (ook wel reverse trust genoemd) zijn tijdens de vlucht niet actief. Als dat wel zo is dan is er iets mis. LAN vliegt met 2 soorten 737 een oude 200 en nieuwere 800. Als het vliegtuig lange dunne motoren heeft is een 200 bij kortere dikke motoren is het een 800. die hebben andere motoren en ander brandstof systeem.

Turbulentie, veroorzaakt door het slechte weer en nog eens versterkt door de invloed van de bergen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100