"Wilde" vlucht over Andes. Wat kan er zijn gebeurd?

Wij vlogen van Santiago de Chile (heel slecht weer) naar Sao Paulo. Boven de Andes schudde het vliegtuig enorm alsof we over een hobbelweg reden. Het gesprek in de pantry verstomde. De motoren gingen aan en uit. In Sao Paulo werd het vliegtuig helemaal gecontroleerd. (3 uur vertraging) Wat kan de reden zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kan een aantal dingen zijn, maar om het precies te weten moet ik meer informatie hebben over het type vliegtuig, de leeftijd van het vliegtuig en de luchtvaartmaatschappij (de registratie zal heel mooi zijn).

De FDR en de CVR (zeg maar de zwarte dozen) zijn natuurlijk ideaal, maar die heb je waarschijnlijk niet.

dit is één theorie

Omdat de Andes een hoog langgerekt gebergte is is de lucht er boven onstabiel (de wind gaat er overheen wervelen). dit kan turbulentie veroorzaken. (zie plaatje hieronder)
Als gevolg van turbulentie zouden er misschien luchtbellen kunnen ontstaan in de brandstof leidingen. Waardoor de motoren tijdelijk geen brandstof kunnen krijgen. het kan zijn dat ik er helemaal naast zit omdat ik niet genoeg informatie heb. Ook omdat ik niet precies weet hoe zo'n brandstofsysteem in elkaar zit.

Er zijn er nog meerdere maar dan heb je meer informatie nodig.

Nog een vraagje gingen de lichten uit toen de motoren uitvielen?

Toegevoegd na 14 uur:
de wind achter zou geen probleem moeten opleveren. De Remmotoren (ook wel reverse trust genoemd) zijn tijdens de vlucht niet actief. Als dat wel zo is dan is er iets mis.

LAN vliegt met 2 soorten 737 een oude 200 en nieuwere 800.

Als het vliegtuig lange dunne motoren heeft is een 200 bij kortere dikke motoren is het een 800. die hebben andere motoren en ander brandstof systeem.

Toegevoegd na 14 uur:
de wind achter zou geen probleem moeten opleveren. De Remmotoren (ook wel reverse trust genoemd) zijn tijdens de vlucht niet actief. Als dat wel zo is dan is er iets mis.

LAN vliegt met 2 soorten 737 een oude 200 en nieuwere 800.

Als het vliegtuig lange dunne motoren heeft is een 200 bij kortere dikke motoren is het een 800. die hebben andere motoren en ander brandstof systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor zover. Heel verhelderend, ook door de tekening. Er was bij vertrek veel wind(storm?) Een passagier meende dat we wind achter hadden, dat het de remmotoren waren en dat de piloten het zwaar te verduren hadden. We vlogen met de LAN, waarschijnlijk 737. Wind achter... zou dat kunnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het even aan een expert gevraagd en volgens hem is het niet mogelijk dat er luchtbellen in de brandstofleidingen komen. Wat het dan wel was wist hij ook niet. Ik heb op de website van de NTSB (de onderzoeksraad voor veiligheid van de VS) gekeken maar kon geen vergelijkbaar geval gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben erg blij met al deze informatie, er komt steeds meer duidelijkheid. Vooral ook door te weten wat het iig niet kan zijn geweest. Het was een nachtvlucht 01.00 uur vertrek. Ik was nog nooit bang geweest in een vliegtuig ook niet door flinke luchtzakken, maar ik vond deze vlucht toch beangstigend. Tegelijkertijd wist ik dat deze piloten deze vluchten dagelijks doen. Maar het feit dat het vliegtuig na aankomst zo langdurig gecheckt moest worden, maakte behoorlijke indruk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nog bedankt!

Andere antwoorden (1)

Turbulentie, veroorzaakt door het slechte weer en nog eens versterkt door de invloed van de bergen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me helemaal te kloppen... +