Hoe wordt een vluchtnummer van een vliegtuig bepaald?

Ik snap wel dat de heenvlucht bijv. 1600 is en de terugvlucht 1601, maar hoe komen ze dan al aan 1600?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

De airlines zijn vrij om deze nummers te kiezen, maar daarbij volgen ze vaak wel bepaalde conventies:

- Eerste vlucht van de dag van A naar B zou vluchtnummer 101 kunnen hebben, en dan heeft de terugvlucht nummer 102. De tweede vlucht van A naar B is dan 103.
- Vluchtnummer 1 kan gegeven worden aan speciale vluchten, zoals (vroeger) de ochtendvlucht met de Concorde van Londen naar New York.
- Vluchtnummers onder de 1000 zijn intercontinentale vluchten (of langere internationale)
- Nummers 1000-4999 zijn regionaal of b.v. binnen Europa
- Nummers 5000 tot 8999 zijn voor codeshares, bijvoorbeeld als maatschappij X vluchtnummer 0642 uitvoert, kan maatschappij Y een nummer 6642 gebruiken voor dezelfde vlucht.
- Boven de 9000 is voor vluchten om een toestel leeg van A naar B te vervoeren, in B stappen de passagiers pas in, en krijgt het een vluchtnummer onder de 9000.
- Na een (grote) vliegramp wordt het nummer vaak ongebruikt gelaten, en krijgt dezelde vlucht een ander nummer.
gvrox
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan toch terugkijken op RTL.nl
Of is dat niet gratis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn grote vriend Wiki zegt:

Een vluchtnummer is de IATA-code van de luchtvaartmaatschappij gevolgd door een nummer. Samen met de datum wordt hiermee een specifieke vlucht geïdentificeerd.

Een voorbeeld van een vluchtnummer is KL1774. De eerste 2 letters zijn de IATA-code van de maatschappij waarvoor het toestel vliegt, in dit geval KLM. Omdat een vluchtnummer voor een datum uniek is kun je hiermee inchecken bij de gate en weet het luchthavenpersoneel in welk vliegtuig je bagage moet.