waarom zie je de uitlaatgassen van vliegtuigen als wit tegen de blauwe lucht op een heldere dag

de uitlaatgassen van auto's zijn meer bruin door de smog, komt dit door het kerosine dat de vliegtuigen als brandstof gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De witte condenssporen achter vliegtuigen zijn kunstmatige wolken. Door de uitlaatgassen van een vliegtuigmotor neemt de hoeveelheid waterdamp en roetdeeltjes achter het vliegtuig toe. Een vliegtuig vliegt vaak op ongeveer 10 kilometer hoogte. De extreme kou op die hoogte (ongeveer min 40 graden Celsius) maakt dat de lucht maar weinig waterdamp kan bevatten. De extra waterdamp veroorzaakt door de vliegtuigmotoren, leidt daardoor tot wolkvorming in de vorm van ijskristallen. Deze ‘vliegtuigstrepen’ beginnen meestal een klein stuk achter het vliegtuig doordat de warmte van de uitlaatgassen wolkvorming dichtbij de motoren belemmert. Uit satelietwaarnemingen blijkt dat vliegtuigstrepen boven Nederland en België vaak langer dan een dag zichtbaar blijven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De uitlaatgassen condenseren, verdampen....

Toegevoegd na 59 seconden:
omdat de vliegtuig zo hoog zit... ga maar met een Boeing 747 100 meter hoog vliegen... je ziet geen enkel streepje... ga je nou 20.000 feet omhoog dan zul je die `Chemtrails` zo zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitlaatgassen bestaan uit diverse verbrandingsproducten en water. Je ziet vooral de gecondenseerde waterdamp.
12 jaar geleden
Passagiersvliegtuigen vliegen in ons land op ongeveer tien kilometer hoogte. Daar is het erg koud, de temperatuur ligt rond de vijftig graden onder nul. Op het moment dat er een vliegtuig voorbij komt vliegen, komen er allerlei uitlaatgassen uit de achterkant van het vliegtuig. Vliegtuigen vliegen op kerosine; dit is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen. In kerosine is het aantal waterstofatomen gemiddeld twee keer zo groot als het aantal koolstofatomen. De verbrandingsreactie kunnen we dan als volgt opschrijven:

2 CnH2n + 3n O2 → 2n CO2 + 2n H2O

We zien dat bij de verbranding van kerosine waterdamp vrijkomt. Meestal is er al een hoeveelheid waterdamp in de lucht aanwezig. De streep ontstaat wanneer het vliegtuig de waterdampconcentratie aanvult totdat de lucht ermee verzadigd is. Dan ontstaan er ijskristallen. Om te bevriezen is een kristallisatiekern nodig en daarvoor kunnen stofdeeltjes dienst doen. Als zo’n klein druppeltje bevriest, zal het sterk aangroeien door waterdamp uit de omgeving aan te trekken.
12 jaar geleden
De witte condenssporen (ook wel vliegtuigstrepen of contrails genoemd) die het licht van de zon iets kunnen temperen, zijn kunstmatige wolken die ontstaan doordat uitlaatgassen van vliegtuigmotoren de hoeveelheid waterdamp en roetdeeltjes in de lucht op de vliegroute doen toenemen.

Dat gebeurt meestal rond 10 kilometer hoogte in de atmosfeer, waar de lucht zeer koud is en het meer dan 40 graden vriest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensspoor

Het schijnt nog ongezonder te zijn dan de uitlaatgassen van auto's ja...:

http://www.scientias.nl/condenssporen-zijn-erger-dan-uitstoot/28384

http://www.xs4all.nl/~carlkop/specials/contrail/strepen.html