Wat gebeurt er als je een verkeersvliegtuig Asymmetrisch overtrekt*

Ik weet dat een airbus niet zo maar Asymmetrisch overtrekt omdat daar allerlei beveiligingen op zitten maar als die er nu niet zouden zijn wat dan gebeuren?

Is dat ooit gebeurt en kwam hij toen in een vrille** terecht?

Bij zweefvliegen zit het in je opleiding maar zit het ook in de opleiding tot verkeersvlieger?

*Asymmetrische overtrek, als maar één vleugel overtrokken is en dus geen lift meer geeft.

**Vrille, een spiraal duik als gevolg van een Asymmetrische overtrekking.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een verkeersvliegtuig kan asymmetrisch overtrekken als het voldoende dicht in de buurt van de overtrekgrens zit, en dan in een geschikte wervel terechtkomt. Door die wervel kan de luchtsnelheid bij de ene vleugel significant afwijken van de luchtsnelheid bij de andere vleugel.

Zulke wervels (vortices) kunnen ontstaan bij sterke turbulentie. Bijvoorbeeld bij storm rond een groot gebouw of aan de lijzijde van een bergrug. Of bij een micro-downdraft (gut, hoe heten die dingen ook weer - ik bedoel een heel plaatselijke sterke neerwaartse luchtstroming, die een vliegtuig naar beneden kan drukken; aan de grond verspreidt die stroming zich in alle richtingen, wat ertoe kan leiden dat er aan de linkerkant van de landingsbaan een sterke noordenwind staat, en aan de rechterkant een sterke zuidenwind).

Zulke wervels kunnen ook ontstaan door een ander vliegtuig dat kort tevoren langs is gevlogen.

Maar de meeste van deze situaties zijn bekend en kunnen dus worden vermeden. Voor zover het toch gebeurt, zal de situatie te kort duren om tot problemen te leiden. Eén van de vleugels zal gedurende korte tijd overtrokken zijn, het vliegtuig zal dus een "roltik" krijgen, maar direct daarop is de draagkracht hersteld en kan de piloot de afwijking corrigeren.

Als je écht op de grens van overtrekken zit, kun je door een scherpe bocht in te zetten één vleugel (de binnenste) laten overtrekken. Dat is waarschijnlijk het geval dat je bij zweefvliegles krijgt (ik heb zelf niet leren zweefvliegen, dus ik kan dit slechts gokken).

Maar dan moet je erg je best doen. En de veiligheidssystemen uitschakelen, want die zullen dit soort spelerij verhinderen.

Toegevoegd na 14 seconden:

Mocht je de veiligheidssystemen uitschakelen en dit doen, dan zou ik je niet kunnen vertellen of je in een vrille terechtkomt - natuurlijk begin je er wel aan, maar of dat zo'n vrille is waar je slechts uitkomt door op de grond te knallen, of een vrille die nog corrigeerbaar is, durf ik niet te zeggen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt microburst met die neerwaartse wind. Ik vind dit verder wel een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje, ook al was je de enige ik vind dit een goed antwoord. Ik ga minder moeilijke vragen stellen zodat meer mensen kunnen antwoorden