Kun je met blauw vuur sneller vliegen dan met rood vuur?

Vraag van Hugo (7 jaar). Blauw vuur is heter dan rood vuur, dat heb ik van papa geleerd. Uit straaljagers komt vuur. Daarmee gaan ze heel snel. En dan wil ik dus ook weten of ze met blauw vuur of rood vuur vliegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

De straaljager zelf vliegt niet op vuur, het is een warmteverschijnsel dat vrij komt bij een verbrandingsreactie. Als er rood vuur vrij komt, komt er minder warmte vrij dan bij blauw vuur. Dus zal er met blauw vuur minder energie overblijven voor de voortstuwing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blauw vuur is inderdaad warmer. Rode kleur ontstaat oa door het verbranden van zuurstof. De afvalstoffen zorgen ervoor dat het rode vuur ook wat "kouder" is.
In je gasfornuis is de zuurstoftoevoer wel makkelijk te regelen, maar met een straaljager is dat niet het geval.

Ik hoop dat dit nog een beetje te begrijpen is voor een 7 jarige, want het zit nog wat ingewikkelder in elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bij een straaljager vuur ziet, dan is het blauw vuur. Normaal zie je dat niet maar soms moet een straaljager in een korte tijd heel erg versnellen. Dan zetten ze in de uitlaat van de motor een soort extra raket aan. In de hete uitlaatlucht wordt dan brandstof gepoten wat door de hitte verbrandt waardoor het vliegtuig nog harder naar voren wordt geduwd. Dat noemen ze naverbranding. Dat is erg heet en dus blauw. Je hoort dan ook dat het straalvliegtuig ineens heel veel meer herrie maakt.

Toegevoegd na 4 dagen:
De laatste dagen zie je op TV vliegtuigen naar Libie opstijgen die hun naverbranding (raket) aan zetten en zie dan ook een rood vuur. Dat is minder heet dan blauw maar het zorgt toch dat het vliegtuig sneller opstijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit een straaljager komt blauw vuur. Bij een blauw vuur is de verbranding binnen in de motor beter. waar door het vliegtuig minder brandstof verbruikt.
Daarnaast is blauw vuur heter (zoals je vader zei) en warme lucht zet uit. daardoor krijgt het vliegtuig meer voortstuwing.

Wat er ook nog voor zorgt dat ze snel kunnen vliegen komt omdat ze een afterburner hebben (een soort turbo boost). Ze kunnen de uitlaat groter en kleiner maken waardoor de lucht er met andere snelheden uit kan stromen en het vliegtuig sneller kan gaan.