Hoe krijgt het fregat Tromp weer een nieuwe helicopter aan boord, nu ze hun enige Lynx aan Khadaffi hebben gegeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben 'm niet echt "gegeven"...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt met een lintje erom bedoel je Hippo, maar gegeven lijkt het haast wel. Drie mensen, 1 helikopter, een machinegeweer, een paar pistolen, een Diemaco C7, wat camera's en andere uitrusting enerzijds en enkele duizenden, naar verluidt met (mobiele) SAMs (surface-to-air-missiles, anti-luchtdoelraketten) bewapende leden van de fanclub van dhr. K. It's practically a give-away.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie 3 mogelijkheden, eventueel in combinatie
- er was sprake van enorme haast
- de beschikbare inlichtingen waren onjuist
- stupiditeit Het zal tzt allemaal wel duidelijk worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoor zojuist op BBC World Service dat er ook een team Britse special forces is opgepakt. Die geven zichzelf doorgaans niet kado.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar als verzet alleen zou uitlopen op massaal neergemaaid worden met een machinegeweer of iets dergelijks dan heb je ook als SAS of iets dergelijks niet veel keuze. Dit zijn wel lastige zaken trouwens, zeker als je het vergelijkt met die Russische bommenwerpers die steeds weer ons luchtruim doorvliegen. Als wij zo gaan redeneren als Dhr. K. in Libië dat doet dan zouden we die ook aan de grond kunnen zetten en de bemanning arresteren, maar ik vermoed dat we dan wel wat meer Russen kunnen verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom sturen we er ook F16s naar toe zodat ze de bemmaning van die bommenwerpers de nieuwe playboy kunnen laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf niet kado geven kan ook in je voorbereiding zitten.

Het beste antwoord

De Westland Lynx van de Koninklijke Marine, tegenwoordig vallend onder het DHC (Defensie Helikopter Commando) staat al geruime tijd op de planning om vervangen te worden door de NH90.

Uiterlijk 2014 moeten alle NH-90's operationeel zijn, maar door verschillende perikelen rondom dit nieuwe toestel is er nog maar 1 geleverd, voor de rest wordt dus voornamelijk nog met de Westland Lynx gevlogen.

De desbetreffende Lynx schijnt uit 1978 te stammen en zal dus, behoudens een grondige renovatie of iets dergelijks afgeschreven zijn, de kans lijkt mij persoonlijk klein dat we die helikopter bovendien nog terug zien, hoewel dat giswerk blijft.

De Hr. Ms. Tromp heeft aan boord voldoende ruimte voor een tweede helikopter, of die er op dit moment ook is laat zich raden, aangezien het schip op een operationele missie is kan het zomaar zijn dat ze er nog een aan boord hebben.

Mocht de Tromp nu zonder zitten dan zal er een nieuwe helikopter moeten worden aangevlogen, of verscheept, het liefst niet op eigen kracht, een helikopter heeft op zijn gunstigd enkele honderden kilometer vliegbereik op de meegevoerde brandstof.

Een vrachtschip of een schip waar in ieder geval de helikopter op vervoerd kan worden is al gauw enige dagen onderweg, het hangt er natuurlijk vanaf of dat te lang is.

Een vliegtuig dat geschikt is om de helikopter in zijn geheel te vervoeren lijken we niet te hebben bij Defensie. Wel heeft Defensie een soort time-share, ze mogen een aantal vlieguren per jaar (500 meen ik) gebruikmaken van een C-17 Globemaster transportvliegtuig, we nemen deel aan een project met nog zo'n 11 andere landen, gezamelijk hebben we drie van die toestellen.

Als ik dus de operationele beslissing zou moeten nemen en als het snel moest dan zou ik de C-17 inzetten en die dan naar bijvoorbeeld Malta of Sicilië laten vliegen.

Toegevoegd na 2 minuten:
'gunstigd' had moeten zijn 'gunstigst'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een betere optie is om een vervangende heli van een bevriend buurland te kopen. (bv Egypte)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed niet dat ze zo gauw een Lynx of een NH-90 of een ander type helikopter waarvoor ons personeel ook is opgeleid kunnen aanschaffen van een bondgenoot. Is de reden dat je dat vindt een reden geweest om te minnen Sxiopo, of is dat iemand anders geweest?

Andere antwoorden (4)

Even stug met Khadafi onderhandelen of anders terug naar Den Helder lijkt me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon weer invliegen vanuit Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De commando's in Libië droppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij belangrijker om af te vragen hoe het fregat Tromp de 3 bemanningsleden weer aan boord krijgen .....