Als een vliegtuig taxiet rijdt het vliegtuig altijd perfect over de aangegeven lijnen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (6)

De piloot kan het vliegtuig besturen... ook als 'ie taxiet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De piloot stuurt het vliegtuig zo. In een vliegtuig zit vrij veel apperatuur die hem daarbij helpt, alhoewel ze bij en na landing vaak ook veel zelf doen. De reden van het precies op de lijnen rijden is dat als elk vliegtuig dit doet, botsingen minder snel voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Binnen 40 rijlessen zijn de meeste mensen chauffeur. Om co-piloot te worden op een kleine jetplane ben je jaren bezig. Ze worden getrained om een vliegtuig door en door te kennen, dus ook hoe ze vanuit de cockpit bochten moeten uitlezen en insturen. Ze zullen nooit helemaal perfect gaan, maar kunnen wel inschatten hoe ze zo goed mogelijk een bocht door moeten.

Ga zelf maar eens kijken vanaf het panorama dek van Schiphol. Dan zie je dat het niet perfect is, maar wel erg goed. Dan moet je je bedenken dat ze zelf vóór het neuswiel zitten. Pure training. Ze hebben hier geen hulpmiddelen bij, anders dan hun eigen ogen en wat handige trucjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is een optische illusie, omdat vliegtuigen zo groot zijn lijkt het alsof ze nauwelijks naast de lijnen rijden, terwijl ik vliegtuigen meters om de "gele lijn" heen heb zien draaien. En zo heel moeilijk is het niet; probeer maar eens de streep op de weg tussen de wielen van je auto te houden (dat is niet veel breder dan het neuswiel van een groot vliegtuig).

En mocht je het je afvragen: er is (nog) geen systeem in gebruik dat een vliegtuig geleidt over de taxibaan; hoewel het niet ondenkbaar is dat dat er ooit komt (waarmee wij eindelijk een volwaardige catIIIc nadering kunnen maken, maar dan wordt het wel erg technisch)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een CatIIIc nadering heeft niks te maken met taxi-en. Het betekent dat je met 0 zicht op volle autopiloot kan landen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
CatIIIc heeft wel degelijk guide-in nodig, zo herinner ik van mijn airlaw boek. Ik zal een fatsoenlijke bronvermelding voor je zoeken wanneer ik thuis ben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben maar een PC-pilootje. Ik ben benieuwd.... :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ICAO Annex 6 zegt: "Category IIIC (CAT IIIC) operation.
A precision instrument approach and landing with no decision height and no runway visual range
limitations.".
Dit is echter alleen een definitie; een internationale overeenkomst die nog lokaal in wetgeving omgezet moet worden. In de praktijk is er geen wetgeving voor catIIIc (kijk bijvoorbeeld maar op http://tinyurl.com/dgbqdf ), omdat er geen praktische mogelijkheid is om met 0 zicht te landen (onder meer dus vanwege het niet kunnen taxiën).
Een CatIIIb nadering geleidt je totdat je stilstaat op de baan, en C is net dat stapje extra. Na nog enig nadenken met mijn vermoeide hoofd: je zegt 2 dingen waarvan er 1 waar is (het tweede deel) en eentje niet (het eerste deel). Was ik nu mijn airlaw boek maar niet kwijt :'(
Een piloot heeft een klein stuurwiel naast hem die hij (zij) gebruikt om het vliegtuig aan de grond te besturen. Na jarenlang oefenen, weet een piloot hoe zijn kist in elkaar zit en kan op het juiste moment insturen. Kwestie van oefening lijkt mij...