Wat is de beste manier om je oren te beschermen bij het vliegen?

Telkens als ik vlieg, krijg ik mijn oren niet geklaard, waardoor ik 2 dagen half doof ben.. Mijn oren zitten helemaal dicht, wat erg irritant is.. Kauwgom kauwen, op een snoepje zuigen, klaren.. Heb het allemaal al geprobeerd, niks helpt! :(

Ik heb vorige week gevlogen en ben daarna gaan zwemmen.. Nu zit één oor dicht (of er zit water in?).. Hoe kom ik hier vanaf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Er zijn veel redenen die er voor zorgen dat je last hebt van je oren bij het vliegen; ben je allergisch voor bepaalde stoffen en zit daarom je buis v eustachius vol (hooikoorts bijv.)? Verkouden?

Een spray om overtollig slijm los te weken (otrivin werkt heel erg effectief) kan een tijdelijke oplossing zijn aangezien dat je slijmvliezen in je neus aantast op de langere termijn.

Probeer in een noodgeval je neus dicht te houden en er toch door te blazen (je oren laten "ploppen"), beter -vind ik- is je kaak wijd open trekken; je merkt vanzelf wanneer je oren klaren. Het probleem met je oren laten ploppen door je neus dicht te houden is dat je het slijm richting je oren stuwt; dit heb je niet als je je oren klaart door je kaak open te trekken.

Als je pijn aanhoudt na het vliegen doe je er goed aan om even langs een arts te gaan om te kijken of de buis van Eustachius misschien te smal is of dat er andere obstakels zitten die je via een KNO arts kunt laten verhelpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er zijn speciale oorpluggen te koop voor in het vliegtuig.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind jou woordkeus zo grappig!! +
Je moet eens goed bij een duiksite kijken naar het klaren van oren.

In principe kan je zelf forceren dat je oren klaren door je mond en neus dicht te houden (Met de hand de neus dicht) en dan licht uit of in te ademen (Uit bij eht dalen, in bij het stijgen) hierdoor creeer je druk op je gehoorgang, welke ervoor zorgt dat de over / onder druk in je oren oplost & je weer gewoon kan horen.

Alleen bij verkoudheid ed kan dit lastig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kauwgom kauwen EN speciale oordopjes gebruiken.
Bij twijfel of het evt door het zwemmen komt of door een verkoudheid even langs de huisarts en daarna evt naar een KNO arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem ook als ik niet verkouden ben altijd een spray otrivin mee én zo'n zoutwater spray voor baby's mee in het vliegtuig en vooral dat water gebruik ik regelmatig. Hoe meer je de zaak ophoudt hoe beter het gaat.

Vroeger kreeg ik altijd een holte ontsteking van vliegen (door het drukverschil zoog ik waarschijnlijk troep zo'n holte in).

Ik kan nu wel goed klaren en dat helpt ook erg goed.
Daar kun je best op oefenen in een zwembad, naar de bodem zwemmen en ONDERTUSSEN (niet wachten tot je beneden bent, als je het goed kunt kan dat wel) neus dichtknijpen en zachtjes wat druk erop zetten.
13 jaar geleden
Je kunt je oren alleen "klaren" tijdens de afdaling dat kun je door middel van je neus dichthouden en dan blazen(door je neus) begin hier direct mee en doe het vaker, als je teveel drukverschil hebt gaat het niet meer en moet je weer even omhoog (gaat met duiken maar lastig met vliegen).
Als je opstijgt is het lastiger maar kauwen,gapen werkt wel.
Neem voor de opstijging en daling een beetje neusspray (otrivin menthol werkt het snelst en dus het best in dit geval) dat maakt het allemaal veel makkelijker (ook als je niet verkouden bent maar moeilijk klaart)
Oordopjes werken ook goed en dan het best als het gaatje wat erin zit verstopt zit met oorsmeer dan gaat het veel gelijdelijker maar duurt langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de duikwereld wordt er wel eens een medicijn gebruikt dat je in Duitsland bij de apotheek kan kopen als hooikoortsmedicijn, de Reactine Plus of Duo (ook in Spanje verkrijgbaar) om gemakkelijker te kunnen klaren. Nu is dit middel in Nederland verboden omdat er een basis van pseudo-efedrine in zit, wat voor hartritmestoornissen kan zorgen als je daar gevoelig voor bent. Ik gebruik het zo af en toe, omdat het heel goed werkt en ik geen last van deze stof heb.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zal echt duidelijk verschil merken, het is net alsof de druk vanzelf gelijk wordt in je oren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als wij vliegen krijgen de kinderen van de stewardessen altijd bekertjes met met warm water vochtig gemaakte doekjes erin gedrukt die ze tegen hun oren moeten aanzetten en daar moeten houden tot we geland zijn. Het helpt. Als we ze niet krijgen vraag ik er zelf om.