Hoe wordt de motor van een (klein) propellor vliegtuig bedient?

Je ziet bij sommige kleine vliegtuigjes zoals cessna's vaak meerdere bedieningspoken voor het bedienen van de motor. Een is om de 'power' te bedienen maar waarvoor zijn die anderen dan? Bij andere kleine vliegtuigjes heb je soms maar 1 bedieningspook maar die kan je nog draaien. Waarvoor zijn al die extra's. Bij een auto heb je namelijk ook alleen maar een gaspedaal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

In tegenstelling tot een auto die alleen voor of achteruit gaat heeft een vliegtuig ook de mogelijkheid om naar boven en beneden te gaan en voor elke funktie zal je een andere pook hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een helicopter heeft daar wel een hendel voor.. een vliegtuig gaat op en neer, door de neus wat meer naar boven/onder te richten, en mogelijk meer/minder gas te geven..
De hendels worden meestal gekenmerkt door een kleur. De meest voorkomende kleuren zijn zwart, rood en blauw. Het hangt van het type motor af welke hendels je in de cockpit zult terugvinden. Heeft de motor bijvoorbeeld een propeller met een variabele spoed(invalshoek), ookwel constant speed prop, vindt men meestal een blauwe hendel terug in de cockpit, de zogenaamde prop lever. Bij een motor met een vaste propeller zul je de blauwe hendel niet in de cockpit terugvinden.

Zwarte hendel: Throttle. Hiermee wordt de stand van de gasklep bepaalt. De stand van de gasklep regelt de hoeveelheid lucht die richting de motor gaat. Bij een propeller met een vaste invalshoek wordt met de throttle het aantal toeren van de motor geregeld. Wanneer men over een constant speed prop beschikt wordt naar mate de gasklep verder open gaat de invalshoek van de propeller bladen vergroot, waardoor de trekkracht van de motor zal toenemen bij een, tot op zekere hoogte, gelijkblijvend toerental.

Blauwe hendel: Prop lever. Deze hendel komt voor in toestellen met een constant speed prop. Waar de stand van de gasklep de invalshoek van de prop bepaalt kan men met de prop-lever het aantal toeren per minuut van de motor"instellen.

Rode hendel: Mixture. Met deze hendel kan men het brandstofmengsel aanpassen. Het optimale brandstofmengsel is ongeveer 1:15. Aan elke 15 deeltjes lucht zou 1 deeltje brandstof moeten worden toegevoegd. De dichtheid van de lucht hangt van veel factoren af zoals luchtdruk, hoogte en temperatuur. Grotere hoogte = ijlere lucht = dus ook minder brandstof.

Bij een carburateur motor bevindt zich soms een Carb heat. Hiermee kan men lucht aanvoeren die opgewarmd is doordat deze lucht eerst langs de uitlaat is gestroomd. Hiermee voorkomt men ijsopbouw in de carburateur. Nieuwere vliegtuigen worden steeds vaker uitgerust met zuinige dieselmotoren en bijbehorend FADEC-systeem. FADEC staat voor full authority digital engine control. Dit is een computer die aan de hand van verschillende factoren zelf de motor aanstuurt. De piloot hoeft hierbij alleen nog maar een percentage vermogen te zetten. Deze motor heeft nog maar één hendel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een om het toerental van de motor te stellen, zoals een gaspedaal. (throttle)

die andere (of het draaien van de "pook") is er voor het bedienen van de stand van de propeller (propeller pitch).

de propeller pitch is een beetje vergelijkbaar met een versnelling, nagenoeg je sneller gaat verander je de hoek van de bladen, zodat ze optimaal door de lucht snijden.. in een auto heb je ook een versnellingspook. wat meer technische uitleg staat bij de bron.

na even googlen ook een bevestigend plaatje van een cockpit met throttle en pitch control.