Kan ik piloot worden zonder natuurkunde?

Ik zit momenteel in mavo 3, en wil erg graag piloot worden bij de commerciële luchtvaart. Ik heb alleen geen natuurkunde in mijn vakkenpakket, en die heb je volgens mij toch nodig?
Weet iemand of dit waar is? en mocht het zo zijn, krijg ik dan op het MBO weer natuurkunde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (5)

Nee. Je hebt natuurkunde nodig. Je schijnt vreemd genoeg inderdaad ook met MBO oilot te kunnen worden.
http://www.carrieretijger.nl/beroep/techniek/piloot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt heel veel natuurkunde en wiskunde nodig als je piloot wilt worden. Als je daar niet goed in bent of kunt worden (door hard te studeren), of althans als je je 'kunsten' op dat gebied niet kan laten zien bij de opleiding, kan je geen piloot worden. Daarnaast moet je ook veel weten over bijv. 't weer. Dat zit bij elke pilotenopleiding.

De huidige KLM flight academy -opleiding bijvoorbeeld kost je zo'n 120.000 euro. Dat geld zal verloren gaan als je niet goed in natuurkunde bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste heb je voor alle vliegscholen die ik ken minstens een havodiploma nodig alvorens je aan de opleiding kunt beginnen, maar dat terzijde, want het is je vraag niet.

Als je eenmaal een havodiploma hebt (of hoger), maar niet met natuurkunde, is het in veel gevallen mogelijk een ‘opfriscursus’ natuurkunde te doen. Toch is het aan te raden wel natuurkunde in je pakket te kiezen, inclusief wiskunde B, aangezien op het gebied van de aërodynamica je veel opgedane basiskennis van pas zal komen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je kan doen:
Alsnog natuurkunde doen
dan een technische mbo opleiding
dan een technische hbo opleiding
dan een opleiding tot piloot.

Is geen korte weg maar wel de enige die ik me kan bedenken in jouw situatie. Als je graag genoeg wil kan alles!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel scholen vragen eigenlijk al direct naar een havo of VWO diploma, ken eerlijk gezegd al niet veel mensen die met een havo diploma geselecteerd zijn.

En de belangrijkste vereisten voor piloot zijn:
- Natuurkunde
- Wiskunde B
- Engels

En zoals eerder gezegd, doe het goed.
Ga voor een hbo diploma, zodat je beter gekwalificeerd bent dan anderen. Wat ik jou aanraad is om na het vmbo, havo te gaan volgen. Daarna ga je voor het hbo papiertje.
Want als je het mbo gaat doen dan kan de verandering mbo-hbo te groot wordt en dat je dan in het eerste jaar al snel opgeeft. Ook heeft een havo diploma meer aanzien dan een van mbo.

Het lijkt een lange weg, en dat is het ook maar vergeet niet dat een pilotenopleiding ook vreselijk lang en duur is.
Het is niet alleen maar de 2 jaar op een vliegschool. Daarna moet je een extra rating halen voor elke type vliegtuig. Wil je van co-piloot naar captain gaan dan moet je weer een extra "cursus"volgen voordat je geschikt bent.

Het maakt niks uit hoe oud je eigenlijk bent, mensen onder de 20 jaar worden toch nauwelijks geselecteerd door het gebrek aan levenservaring.

Dus liever een welgevulde CV dan een laag getal bij je leeftijd.

Maar laat dit verhaal je niet afschrikken. Piloot blijft een mooie baan. En als je het graag wilt dan ga je daar ook voor. Zulke mensen zoeken de scholen ook, mensen met ambitie, met veel doorzettingsvermogen.