Hebben vliegtuigen crash beacons aan boord?

Ze kunnen vooralsnog niets vinden van het verongelukte Air France toestel bij Brazilië. Terwijl er drijvende bakens zijn, die bij aanraking met water automatisch hun positie doorgeven aan een satelliet.
Hebben vliegtuigen die dingen dan niet aan boord?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sbeacons.jpg

Picture for question
AWM
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het antwoord is een duidelijk ja. Het is verplicht een 406 MHz. ELT (emergency locator transmitter) aan boord te hebben.

Ik ging op zoek naar deze informatie en vond het document dat ik hieronder als link aangeef. Dat is op de website van Cospas-Sarsat een internationale organisatie die zich bezighoudt de systemen die redding mogelijk maken, dus de bakens, de satellieten en zo.

Gemakshalve ging ik ervanuit dat het vliegtuig van Air France geregistreerd staat als een Frans vliegtuig, dus zocht ik in het gelinkte document naar France als zoekwoord.

Resultaat onder meer:
___Citaat_______________________________________
Carriage of beacons is mandatory for all aircraft covered by ICAO international regulations.

It is also mandatory for all domestic aircraft to carry 121.5 or 406 MHz beacons.
From 1 March 1995 new commercial aircraft must be equipped with second generation
beacons (i.e. meeting the requirements of technical specification: EUROCAE ED62)
operating on 406/121.5 MHz or 121.5/243 MHz or 406/243/121.5 MHz.
________________________________________________

Waaruit dus ondermeer blijkt dat de ICAO regels heeft opgesteld over dit soort zaken. Het is echter heel erg moelijk gebleken om de juiste regelgeving ook daadwerkelijk te vinden op http://www.icao.int dus ik heb geen duidelijk zicht op de vraag in hoeverre sommige landen er niet in geslaagd zijn deze regel af te dwingen. Ik las namelijk iets over de Bahama's, waar luchtvaartmaatschappijen zich kennelijk niet aan deze regel dienen te houden.

Voor belangstellenden, de tweede link gaat over ELT's en dat soort bakens, alleen deze is wel in het Engels.

Toegevoegd op 02-06-2009 02:00:03
Kleine toevoeging: Ik vermoed dus dat de ELT wel aanwezig is, maar niet functioneert of defect geraakt is bij dit Air France toestel, anders waren er vast wel uitspraken geweest over de vermoedelijke lokatie waar nu specifiek gezocht zal worden naar overlevenden en / of wrakstukken.

Toegevoegd op 02-06-2009 13:45:37
Nog een aanvulling dan: De bakenapparatuur die aan de flight data recorder en / of de cockpit voice recorder is verbonden is ook verplicht, maar volgens mij gaat het daar om een veel minder sterke zender die voornamelijk bedoeld is om op korte afstand de recorder zelf terug te kunnen vinden om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zover ik weet zijn er twee zwarte dozen standaard aan boord, die rood zijn overigens, waarvan er een uitgerust is als baken... Maar zeker weten doe ik dat niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik heb geen haast. Als je het zeker weet hoor ik het wel...
In elk geval sommige vliegtuigen wel:
http://www.volunteertv.com/news/headlines/39600567.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Inderdaad. Dat was een sportvliegtuigje. Zouden die grote kisten dat nou ook hebben?
De zogenoemde 'flightrecorder' die de vlucht registreerd zend na een crash nog 30 dagen een signaal uit. Dit om het mogelijk te maken het vliegtuig te kunnen traceren tot een diepte van 5 km...

Dus als ze het vliegtuig voor 1 juli niet gevonden hebben dan zullen ze het wellicht nooit (meer) vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar die drijft toch niet, zoals die beacons op het fotootje? Dat wordt niks, vrees ik...