wat moet je allemaal doen als je schiphol binnen komt lopen?

Toegevoegd na 3 minuten:
ja, ik wil wel gaan vliegen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (7)

Zolang je voor de douane blijft niets

Toegevoegd na 3 minuten:
Inchecken bij de vliegbalie. paspoortcontrole
Daarna voor je het vliegtuig ingaat check hand bagage enz dan vliegen
13 jaar geleden
Inchecken. Maar dat moet niet per se hoor, alleen als je ook wil gaan vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij vertrek?
Kijken op een van de schermen bij welke balie je moet inchecken. Daarheen. Paspoort & bagage afgeven. Ticket & paspoort in ontvangst nemen. Door de douane en wachten tot je naar je gate kan gaan om in te stappen.

Aankomst: Uit vliegtuig, naar bagage claims. Daar je tas van de band pakken. Naar buiten lopen (eventueel via paspoort controle, afhankelijk van je land van herkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar de bali lopen van jouw reisburo en inchecken, d.i. koffers laten wegen en afgeven en daarna wachten bij de gate (wordt aangegeven op de matrixborden waarheen je wilt) en wachten tot de gate opengaat. Daarna paspoortcontrole en shoppen tot er afgeroepen wordt dat de boarding begint voor jouw vlucht

Toegevoegd na 3 minuten:
bali moet natuurlijk zijn: balie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paspoortcontrole ná het wachten bij de gate? Wonderlijk. De gate zit toch echt achter de paspoortcontrole.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je gaat toch ook niet zitten wachten bij de bagagecontrole als je nog door de paspoortcontrole moet?
Als je een zeer uitgebreid antwoord wilt kijk dan bij dat van C4th pas geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je afgezet wordt door wegbrengers, zal je al op het niveau 'vertrek' zijn, maar als je met de bus/trein komt, kom je binnen bij de Plaza, en moet je één verdieping omhoog. Dan uitvissen in welke vertrekhal je moet zijn, en welke balie jouw vlucht incheckt.
(is al beschreven...)
Dan ga je richting security, waar je je 'vloeistofzakje' bij de hand houdt, en je instapkaart, en als je buiten de EU gaat vliegen ook je paspoort voor de paspoortcontrole.

Op drukke tijden kan die security best lang duren, en als je vlucht van de verre kop van een pier vertrekt, heb je nog een aardige wandeling voor de boeg : blijf dus niet te lang bij de wegbrengers 'hangen', maar zorg, dat je op tijd bij jouw gate bent om in te stappen.

Als je bijv. naar Amerika vliegt, is er nl. nog een tweede security bij de gate, en voor sommige maatschappijen word je ondervraagd door security-mensen, dus dat kost allemaal véél tijd....

Ga ontspannen beginnen aan je vlucht, en niet met priemende ogen van de grondstewardessen, omdat jij die laatste passagier bent, waar iedereen op wacht....voelt niet leuk, als het hele vliegtuig begint te klappen als jij, badend in het zweet, als laatste binnenkomt, deur dicht, en gelijk push-back van het vliegtuig : je voelt je dan een hond met een blikje aan z'n staart gebonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal MOET ik eerst naar de wc als ik eindelijk op Schiphol kom.

Goed, de procedure: Je hebt tickets. Als je slim bent (en de mogelijkheid hebt) dan check je een dag voor vertrek alvast in (bij de meeste maatschappijen kan dat vanaf 30 uur voor vertrek), dat scheelt op Schiphol een hoop tijd en frustratie (want als je voor het eerst die bij incheckpaaltjes bij Schiphol komt, dan wordt je niet blij).

Als je vast ingecheckt bent, dan kun je op je gemak naar Schiphol toe. Nog steeds raad ik je aan om toch te proberen minimaal 2 uur voor je vlucht aanwezig te zijn, zo voorkom je een hoop ellende als de trein waarmee je reist opeens vertraging hebt.

Je loopt de vertrekhal binnen. Daar hangen overal van die televisieschermen met daarop alle vluchten die de komende uren vertrekken en bij welke balie je je bagage kunt afgeven en de gate waar je naar toe moet.

Als je bagage hebt, dan overhandig je dat bij de bagage afgiftebalie, je krijgt een bagagelabeltje dat je goed moet bewaren. Dit labeltje is namelijk heel erg belangrijk als je bagage per ongeluk niet meekomt met het vliegtuig (kan gebeuren: hou hier met het pakken rekening mee: zorg ervoor dat je eventuele medicijnen, een tandenborstel, een setje ondergoed en eventuele andere onmisbare dingen in je handbagage meeneemt).

Je loopt verder naar de douane, daar kun je je half uitkleden (jas uit, riem af, soms zelfs schoenen uit). Je jas en tas gaan door de scanner en je loopt zelf door zo'n metaaldetector poortje. Als je pech hebt dan gaat die af en wordt je gefouilleerd.

Daarna ben je vrij om te gaan. Je kunt wat te eten/drinken halen, wat shoppen, wat jij maar wilt, zolang je maar op tijd bij de gate bent, want een vliegtuig gaat echt niet op jouw wachten, als jij niet op tijd bent, halen ze je bagage van boord en kun je niet meer met het vliegtuig mee.

Als je uitgeshopt bent ga je naar je gate en gaat daar lekker op een stoeltje zitten wachten tot je mag boarden (meestal een half uur voor vertrek . Je geeft je boarding card aan een stewardess, krijgt een papiertje terug met het stoelnummer en je loopt het vliegtuig in.

Als iedereen binnen is en zit, dan komt er een steward(ess) uitleg geven over de nooduitgangen, zwemvesten, zuurstofmaskers etc.
Tegen de tijd dat ze daarmee klaar zijn is het vliegtuig al aan het taxién naar de startbaan.

De steward(es)s(en) gaan ook zitten met de riemen dicht, je stijgt op en je vakantie is begonnen.

Fijne vakantie!