Hoe controleren ze bij Post.NL of de handgeschreven frankering juist is?

Je kunt natuurlijk zelf een postzegel code verzinnen. Worden die codes allemaal gecontroleerd? Zo ja hoe?

4 jaar geleden
29.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Mijn gok dus geen antwoord: Weten doe ik het niet, maar ik gok dat ze gewoon een scanner en een computerdatabase gebruiken.
De uitgegeven en nog niet ingewisselde codes zullen in een systeem staan.
Met 9 tekens, waarvan 0-9 en/of A-Z heb je een berg aan mogelijkheden (36 tot de macht 9, als ik het goed zeg ~100 miljard mogelijkheden) Dus zoiets: -Jij vraag code aan
-Code komt in database
-Je verstuurt brief met code
-Brief komt aan bij PostNL
-Brief komt onder de scanner,
-Software merkt dat er een code op staat
-Software zet de handgeschreven code om in voor computer leesbare tekens
-Code wordt opgezocht in database
--Code komt voor in database > brief gaat door> code wordt uit de database gehaald (en komt weer terug in de te gebruiken codes)
--Code komt NIET voor in database > brief zal eruit gehaald worden en wellicht even door een persoon gecontrolleerd (handschriftherkenningsfout) > Ook dan komt de code niet voor, ontvanger moet betalen?
LeonardN
4 jaar geleden
Past niet meer dus vervolg: Je kan dus wel een code verzinnen, MAAR de kans dat jij een uitgegeven code kiest die nog niet is ingewisseld is bijzonder klein.
De kans dat je een code verzint die helemaal niet uitgegeven is enorm groot.
Post.NL weet dan dus niet 100% zeker dat de code aan jou toebehoort, maar kansberekening geeft ze wel een 99,999??% kans dat het goed zit.
Zelfde effect als bij telefoonopwaardeercodes en online-tegoedbonnen/cadeaubonnen.
Kies een getal dat zo groot is dat gokken bijna onmogelijk wordt.

Antwoorden (2)

De uit negen cijfers en letters bestaande postzegelcode schrijft u vervolgens op de plaats op de envelop waar u gewoonlijk een postzegel plakt.
"Het sorteerproces van PostNL herkent en controleert de code en het poststuk wordt zoals gebruikelijk bezorgd," zegt PostNL. "De Autoriteit Consument en Markt heeft de postzegelcode getoetst en is geaccordeerd. Als de resultaten van de introductie positief zijn, zal de postzegelcode een vaste plaats krijgen in het assortiment naast de postzegels."
omdat de code slechts 5 dagen geldig is is de kans dat men een werkelijk verkochte code raadt erg klein. Bij de sortering van de poststukken wordt bekeken of de gebruikte postzegelcode daadwerkelijk verkocht is geweest de afgelopen vijf dagen.
Toegevoegd op 23 januari 2020 12:20: tekst
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Nu nog het antwoord: hoe controleren ze de code?
ronron1212
4 jaar geleden
Het sorteerproces staat er ook @SimonV
SimonV
4 jaar geleden
Dat betekent niet dat je mijn antwoord moet toevoegen.
ronron1212
4 jaar geleden
@SimonV dit stond ook al in mijn antwoord maar dat vond je niet goed genoeg
"Het sorteerproces van PostNL herkent en controleert de code en het poststuk wordt zoals gebruikelijk bezorgd," zegt PostNL.
PostNL checkt of deze code daadwerkelijk is gekocht. Omdat de code slechts 5 dagen geldig is is de kans dat men een werkelijk verkochte code raadt erg klein. Bij de sortering van de poststukken wordt bekeken of de gebruikte postzegelcode daadwerkelijk verkocht is geweest de afgelopen vijf dagen. De kans om een actieve willekeurige code te raden is erg klein. Uitgaande van 26 letters en 9 cijfers (de nul wordt niet gebruikt om verwarring met de O te voorkomen) zijn er 35^9 (=78.815.638.671.875) mogelijkheden.

Leidinggevende in een sorteercentrum PostNL (2013):

De waarheid is dat er rond 70% van alle post automatisch herkend wordt en van de handgeschreven post loopt dat percentage terug naar 45%. De rest moet handmatig ingevoerd worden op postcode.

Alle brieven zonder standaardpostzegel worden uit de sorteermachines gegooid of beter gezegd: ze bereiken in eerste instantie niet eens de echte sorteermachines. Ze worden apart gezet en gecontroleerd door een speciale machine of handmatig.
Echter is de beeld/tekstherkenning van een vergelijkbare kwaliteit als de rest van het machinepark.... dus er is een probleem met herkenning van een dergelijke code en ik kan je verzekeren dat dit systeem allesbehalve waterdicht is.
Gevolg voor de consument: vertraging van zijn post.
.
Bij PostNL in Nieuwegein staat sinds 2015 de meest geavanceerde sorteermachine ter wereld. Zodra er een bak met post in wordt geschoven, maakt een digitale camera een foto van iedere brief of kaart. Vervolgens wordt de lengte en breedte gemeten en het soortelijk gewicht bepaald.
Een detector bekijkt of er nietjes of oneffenheden in zitten. Is dat allemaal gebeurd dan leest de het apparaat het adres en wordt op elk poststuk in oranje een code geprint.
Misschien werkt deze machine beter.
SimonV