Waarom is een aangetekend pakket goedkoper dan aangetekende brief?

Binnenkort wil ik een brief versturen waarvan ik moet kunnen bewijzen dat deze is aangekomen. Met andere woorden een aangetekende brief! Nu keek ik naar postnl, en zag dat een aangetekende brief binnen NL 8,45 euro kost. Deze is dan verzekerd tot 50 euro. Ik herinnerde me echter dat een aangetekend pakketje versturen bijna net zo duur was. Dus controleerde ik deze prijs: 8,15 (verzekerd tot 500 euro). Waar komt dit prijsverschil vandaan?
@toegevoegd online formulier voor versturen pakket. Totaalprijs 8,15. Zie https://jouw.postnl.nl/#!/versturen/details

Picture for question
5.2K
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/verzendopties/aangetekend/
Lees dit even
vraagBraak1
4 jaar geleden
@Ronron1212 dit had ik al gelezen. Waar staat precies het antwoord op mijn vraag? Want ik zie hem niet.
ronron1212
4 jaar geleden
Verzekerd tot € 500

t/m 2 kg € 18,00
vraagBraak1
4 jaar geleden
@ronron1212 dat is binnen Europa, Binnen NL staat op deze pagina 8,60 euro. Zie mijn verklaring daarvoor bij de reactie op het antwoord van deze vraag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet niet waarom een pakket bijna dezelfde prijs als een brief.
Maar ik heb wel een vermoeden.
De postbode bezorg normaal gesproken in de brievenbus. Dus aanbellen en laten tekenen is meer werk.
Een pakketbezorger moet sowieso al aanbellen en dan is een handtekening bijna geen extra werk.
Mogelijk verschil dat het verschil in tarief.

Het beste antwoord

Klopt niet: een brief is 15 cent goedkoper (€ 8,45).
Een pakket kost € 8,60. Daarbij dus wel verzekerd tot 500 euro.
Indien online gefrankeerd € 8,15. Dat is dus altijd goedkoper en verklaart het prijsverschil.
SimonV
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Verzekerd tot € 500

t/m 2 kg € 18,00
vraagBraak1
4 jaar geleden
@SimonV Ben erg verbaasd over de prijzen op die pagina. Zojuist heb mijn vraag uitgebreid met bewijs dat het 8,15 is als je deze online besteld. Mogelijk zijn dat prijzen voor aan het loket? Deze zijn altijd duurder (wat misschien ook een antwoord is op mijn vraag sinds je een aangetekende brief niet online kan bestellen).
SimonV
4 jaar geleden
Klopt. Zie aanvulling antwoord en bron:
https://www.postnl.nl/Images/tarievenboekje-2019-juni_tcm10-149700.pdf?version=1